Vähennä peltimyyntiä – optimoi hyllytys ja kasvata kilpailukykyä

hyllytys-asiakaskokemusPäivittäistavarakaupan yksi keskeisimmistä tehtävistä on tarjota kuluttajille arjen pyörittämiseen tarvittavat tuotteet, aina kaupan aukioloaikana.

Valitettavan usein asiakas joutuu kohtaamaan ruoka-ostoksilla peltimyyntiä, jolloin tuote on joko loppu tai sitä ei ole hyllytetty oikea-aikaisesti. Pahimmillaan tyhjä hylly laittaa asiakkaan illallissuunnitelman uusiksi tai pakottaa ärtyneenä naapurikauppaan. Asiakaskokemusta tilanne nakertaa joka tapauksessa.

Kaupan kannalta tyhjät hyllyt voivat näkyä negatiivisesti keskiostoksen suuruudessa ja pahimmillaan menetettyinä asiakkaina. Ensimmäisellä ja toisella kerralla peltimyynnin hintana voi olla vajaa ostoskori ja ärtynyt asiakas, mutta jatkuvien pettymyksien myötä asiakas saattaa jo oikeasti äänestää jaloillaan.

Tehokas ratkaisu peltimyynnin vähentämiseksi on ulkoistettu hyllytystoiminto. Kun hyllytyksestä vastaa siihen erikoistunut tiimi, voidaan peruskuorma purkaa huomattavasti nopeammin kuin kaupan henkilökunnan toimesta. Baronan suoriteperusteisessa hyllytyspalvelussa hyllytys tehdään aikaisin aamusta tai aamupäivällä tyypillisesti neljän tunnin aikana, ennen suurempia asiakasmassoja.

Onnistunut asiakaskokemus ei vaadi ihmeitä – usein riittää, että perusasiat ovat kunnossa

Hyllysaatavuuden optimointi ei ole aina helppoa ja se tuo omat haasteensa kaupalle työvuorosuunnittelusta asti. Kun palapeliin lisätään sairauspoissalot ja vaikeasti ennakoitavat kysyntäpiikit, on kokonaisuuden hallinta muuttuvissa tilanteissa vaikeaa. Ulkoistamalla hyllytystoiminto, työvuorosuunnittelu ja hyllysaatavuuden optimointi helpottuu merkittävästi ja kaupanvastaavan työaikaa jää muihin ydintoimintoihin. 

Asiakaskokemuksen lisäksi täydet hyllyt palvelevat myös ruoan verkkokauppaa. Kun hyllyt ovat täynnä, on keräily tehokasta. Täysillä hyllyillä on myös positiivinen vaikutus keskiostoksen suuruuteen: kun peruskuorma on hyllytetty tehokkaasti ja tuotteet löytyvät hyllyistä, asiakkaat ostavat herkemmin myös tukituotteita, kuten oluita ja juustoja.

Baronan hyllytyspalvelulla tehokasta ja joustavaa hyllytystä 

Baronan hyllytyspalvelu on suoriteperusteinen palvelu, joka varmistaa tuotteiden hyllysaatavuuden, pienentää takavaraston arvoa ja vapauttaa kaupan henkilökunnan resursoinnin kaupan muihin ydintoimintoihin. Kokonaisvaltainen avaimet käteen -ratkaisu sopii minkä tahansa tuotteen tai tavaran hyllytykseen ja on kaupan apuna viikoittaisissa vaihteluissa ja sesongeissa.

Hyllytys-appilla dataa, tehoa ja ennustettavuutta hyllytykseen  

Baronan kehittämä Hyllytys-app ohjaa hyllyttäjien tehokkuutta ja mittaa kaiken hyllyttämisestä saatavan datan. Järjestelmästä saatavaa dataa hyödynnetään kehitystyötä varten. Hyllytys-app auttaa ennustamaan myös paremmin tulevia kuormamääriä ja tyhjät hyllypaikat raportoidaan suoraan kauppiaan omaan näkymään.  

Slide11-2

 

Baronan Hyllytystiimi 

Hyllytystiimiin kuuluu minimissään 2–3 henkilöä ja parhaimmillaan jopa 20. Henkilöstön määrä valitaan aina kaupan tarpeiden mukaan. Hyllyttäjien lisäksi hyllytystiimissä työskentelee tiiminvetäjä, jonka tehtävänä on kouluttaa henkilöstöä, varmistaa prosessien tehokkuus, suunnitella työvuorot ja tarvittaessa myös rekrytoida henkilöstöä. 

Hyllyttäjä on myös erinomainen keräilijä. Hyllyttäjä tuntee suuren osan hyllyistä ja tietää missä tuotteet ovat, jolloin myös keräily käy helposti. Tutussa ympäristössä ja tutun henkilöstön parissa työskentely on sujuvaa ja kynnys siirtyä tarvittaessa hyllytyksestä keräilytehtäviin on matala.  

 

 

Kaupan alan ratkaisut

 

 

 

Aiheet: UlkoistaminenKauppa