Täysin Kingi rekrytointikampanja

emmi pekonmaa_lopullinen

Burger Kingille rekrytoidaan joka vuosi kymmeniä uusia lahjakkuuksia keittiöön, vuoropäälliköiksi ja kassatöihin ympäri Suomea. Aikaisempina vuosina rekrytointi on järjestetty koko valtakunnan tasolla, mutta on tapahtunut pitkälti paikallisten ravintoloiden tasolla.  

Tänä vuonna päädyttiin hieman uudenlaiseen rekrytointimalliin ja kumppaniksi valikoitui jo aiemminkin kumppanina toiminut Barona. Haastattelimme Area Restaurant Leadia, Emmi Pekonmaata ja rekrytoinnista vastuussa ollutta Reeta Hankilanojaa tämän syksyisestä rekrytointikampanjasta. 

Burger Kingin rekrytoinnin haasteet 

Burger King on Suomessa ravintolaketju Restelin alaisuudessa, jossa Emmi Pekonmaa on työskennellyt jo vuodesta 2006 saakka. Kuuluisan yhdysvaltalaisketjun paluumuuton pyörteis Emmi on valloittanut kotikenttää jo vuodesta 2013 

Burger Kingillä nousee rekrytoinneissa tärkeimmäksi ominaisuudeksi hakijan asenne. Jo työpaikkailmoituksissa näkyy, kuinka #Kingijengille on tärkeää reippaus, positiivinen asenne sekä innokkuus päästä oppimaan uutta.  

On sanomattakin selvää, miksi Emmi on viihtynyt jo seitsemän vuotta ketjussa: oikea asenne, iloisuus ja toimeen tarttuminen suoraan paistaa Emmin olemuksesta ennen kuin päästiin edes haastattelukysymyksiin. Burger Kingin toivomat arvot siis todella toteutuvat, ihan päällikkötasolle asti. 

Emmin työhön Area Restaurant Leadina kuuluu ravintolapäälliköiden tukeminen heidän työssään, joka tarkoittaa usein vierailua Emmin vastuualueen toimipaikoissa: Tampereella, Hämeenlinnassa ja Espoossa, mutta sen lisäksi tehtäviin kuuluu myös budjetointia, laadunvalvontaa sekä johtamiseen ja tietysti rekrytointiin liittyviä tehtäviä. 

Burger Kingille rekrytään aina tarpeen tullen pitkin vuotta, mutta joka vuosi organisoidaan laajemmat rekrytointikampanjat koko Suomeenalkuvuodesta ja kesän aikana syksyksi. Alkuvuoden rekrytoinneissa etsitään kesätyöntekijät ja kesäisin taas etsitään uusia täydentämään opiskelujen aloittaneilta vapautuvia paikkoja.  

Emmi on ollut jo useana vuonna mukana joka syksyisissä rekrytointikampanjoissa ravintoloiden tasolla, joten hän on nähnyt kampanjan haasteet ruohonjuuritasolla. Tänä vuonna lähdettiin kokeilemaan erilaista mallia, jossa Emmi toimi kampanjan vastuu- ja yhteyshenkilönä. Näin pystyttiin pitämään rekrytointi tehokkaammin ohjaksissa ja mahdollisesti sen avulla saataisiin vastattua aiemmin havaittuihin haasteisiin. 

Yhteistyön starttaaminen 

Reeta Hankilanoja vastasi Baronalla rekrytointikampanjan onnistumisesta. Yhdessä Emmin kanssa Reeta starttasi projektin kesäkuun alussa palaverilla, jossa määriteltiin kriittiset pisteet: tarkka aikataulutus projektille sekä kuinka monta hakijaa tarvittaisiin mihinkin ajankohtaan mennessä. Tärkeää oli myös miettiä valmiiksi toimenpiteet tilanteeseen, jos jostain syystä ei tavoitteita saavuteta. 

– Pystyi hyvillä mielin jäädä kesälomalle, kun suunnitelmat oli tehty ennen lomaa. Kun palasin jälleen töihin, tiesin tasan tarkkaan missä vaiheessa rekrytointiprosessia mennään, Emmi naurahtaa. 

Lisäksi palaverissa käytiin läpi tarkkaan ominaisuudet, joita uusista työntekijöistä etsitään: käytettävyys, työntekijöiden ominaisuudet ja millaisia persoonia Burger King hakee riveihinsä. Kokemusta ei välttämättä vaadita, kunhan on asenne kohdallaan ja innokkuutta päästä oppimaan.  

Tämänkaltainen rekrytointi ei kuitenkaan tapahdu mutkattomasti, sillä haasteita löytyy, mutta ne tuleekin taklata panostamalla ennakointiin ja yhteistyöhön.  

– Meillä on paljon nuoria töissä ja elämäntilanteet saattavat muuttua hyvinkin nopeasti, koska esimerkiksi opiskelijoiden peruutuspaikoista tiedotetaan todella myöhään. Tämän vuoksi avautuvien paikkojen määrän arviointi on todella hankalaa tehdä joka vuosi. Lisäksi luonnollisesti kilpailu samankaltaisilla aloilla samoista työpaikoista on kovaa, Emmi toteaa. 

Haasteisiin vastattiin yhteistyöllä ja ennakoinnilla 

Burger Kingiltä tarvittiin tiedot rekrytointimääristä, joita tarvittiin kuhunkin toimipaikkaan, mutta ongelmaksi nousee joka vuosi määrien lopullinen tarkentuminen vasta prosessin aikana. Ongelmaa lähdettiin taklaamaan Baronalla niin, että toimeksiannot käynnistettiin jo ennen kuin määrät olivat valmistuneet. Kun lopulliset määrät tarkentuivat, ryhdyttiin tositoimiin.  

– Ennakoinnilla, hyvällä suunnittelulla, nopealla reagoinnilla sekä aktiivisella ja avoimella kommunikaatiolla kaikista eteen tulevista haasteista selvittiin. Emmin kanssa oli todella kiva tehdä töitä, koska kommunikointi oli niin avointa ja sujuvaa, Reeta kommentoi. 

Tämän syksyn rekrytoinnissa hyödynnettiin myös nk. “haamupaikkoja”. Tämä tarkoittaa sitä, että Barona rekrytoi yli aktuaalisen tarpeen. Tällä mahdollistettiin se, että opiskelupaikkojen selvitessä myöhemmin, saataisiin uudet paikat täytettyä saman tien. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla rekrytoitiin noin kymmenkunta ylimääräistä: heille kerrottiin valinnasta, mutta Burger Kingin vastuulla oli etsiä lopullinen toimipaikka, jossa henkilöt tulisivat pääasiallisesti jatkossa työskentelemään.  

Alojen väliseen kovaan kilpailuun yhteistyössä lähdettiin vastaamalla työntekijälähtöisyydellä. Työpaikan hakeminen suunnitellaan hakijoille mahdollisimman helpoksi ja lähestyttäväksi, ja luonnollisesti Burger Kingin näköiseksi: 

– Tarkoituksena on suunnitella työpaikkahaun polku niin, että työn hakijalle jää hyvä aina fiilisJätämme turhat välivaiheet pois ja kehitteillä on rekrybotti, jotta hakeminen olisi mahdollisimman helppoa. Haastattelutilanteet ovat suunniteltu rennoiksi tilanteiksi, jotta hakija voi olla täysin oma itsensä. Kerromme todella avoimesti rekrytoinnin aikana kaikille hakijoille, millaista työ todellisuudessa on. Näin he saavat ajoissa kuvan siitä, että sopiiko työ heille. Näillä kaikilla toimilla saadaan napattua meille juuri ne oikeat tyypit, Reeta kertoo innoissaan. 

Lopputulema 

Rekrytointi saatiin kokonaisuudessaan maaliin syyskuun puolessa välissä. Barona hoiti uusien työntekijöiden rekrytoinnin alusta loppuun ja oli yhteydessä valituksi tulleisiin työntekijöihin henkilökohtaisesti. Syyskuun aikana kaikki pääsivät aloittamaan työssään. 

Pääkaupunkiseudulla hakemuksia saatiin yhteensä 700, ja Tampereelle noin satakunta. Valituksi tuli PK-seudulla hieman yli 60 kokoaikaista työntekijää, ja Tampereen seudulle 18. Lisäksi palkattiin useille seudulle keikkatyöntekijöitä, joihin pääosin palkattiin keväällä lomautetut henkilöt.  

Sekä Emmille että Reetalle jäi todella hyvä fiilis rekrytoinnistaMolempien mielestä projekti oli kokonaisuudessaan hyvin onnistunut, sillä siinä yhdistyi järjestelmällisyys, tehokkuus ja tarkka aikataulutus. Hyvällä yhteistyöllä ja avoimella kommunikaatiolla päästiin tavoitteisiin, mikäs sen parempaa! 

Kiitos yhteistyöstä Restel, Burger King ja Emmi Pekonmaa!  

Haluaisitko tietää lisää hotelli- ja ravintola-alan rekrytointipalveluista? Palvelumme ja yhteystiedot löydät klikkaamalla!

Hotelli- ja ravintola-ala

Aiheet: TyöelämäKoronaHoReCa