[VIDEO] Strategia toteutuu vain ihmisten kautta, kriisin keskellä ja aina - Eija Hakakari

eijahakakari_työelämäjatkuu copy-2

Keväällä alkanut koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten arkeen. Minna Vanhala-Harmanen (CEO, Barona) ja Eija Hakari (henkilöstöjohtaja, YLE) keskustelevat henkilöstöjohtajan työn kulmakivistä etenkin kriisitilanteessa.

Eija Hakakari on tehnyt mittavan uran suurissa suomalaisissa globaaleissa pörssiyrityksissä, mm. Rautaruukilla, Finnairilla ja viimeisimpänä YLEn henkilöstöjohtajana. Uran lisäksi Eija on nähnyt maailmaa ja asunut muun muassa useamman vuoden Kiinassa (ja puhuukin kiinaa), jonka vuoksi hän ei epäillyt koronapandemian vakavuutta. 

"Muutimme perheeni kanssa Kiinaan SARS-epidemian pahimpaan aikaan. Kun tietää kiinalaisen yhteiskunnan ja mentaliteetin, niin koronapandemian puhjetessa hetkellä, kun Kiina sulki 80 miljoonan kaupungin, tiesin että nyt on tosi kyseessä."

Katso Minnan ja Eijan videokeskustelu kokonaan!

Henkilöstöjohtajan työn kulmakivi 

Punaisena lankana henkilöstöjohtamisessa minulla on aina ollut se, miten liiketoiminta ja strategia toteutuu ihmisten kautta. Tässä koronakriisissä, kun uhka kohdistuu ihmisiin, tulee meidän miettiä asioita entistä enemmän nimenomaan ihmisten kautta.

Tärkeitä keinoja henkilöstön huomioimiseen mahdollisimman hyvin ja pelon poistamiseen ovat vahva viestintä, sen selkeys ja kirkkaus – sekä etenkin läsnäolo. ”Mitä sinulle kuuluu?”, ei ole yhtään turha kysymys koskaan, eikä varsinkaan nyt. 

"Henkilöstöjohtajan tehtävä on olla läsnä hetkessä, mutta samalla myös katsoa tulevaisuuteen."

Henkilöstöjohtajan tulee etenkin kriisitilanteessa pyrkiä tunnistamaan jatkuvasti myös heikkoja signaaleja - uhkana nyt onkin, että heikot signaalit esimerkiksi henkilöstön hyvinvointiin liittyen, jäävät tunnistamatta kun läsnäolo tapahtuu pitkälti etänä. Nyt meidän kaikkien pitäisikin miettiä, miten läsnäolon tunnetta voi lisätä muutenkin kuin videopuheluiden avulla. Kommunikaatio ei saisi kärsiä ja kaikkien pitäisi tulla kuulluksi.  

Tässä kriisissä on korostunut nyt esihenkilöiden jaksaminen, sillä uhka kohdistuu yhtä lailla esihenkilöön – esihenkilön tulee ensin pitää huolta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan, ennen kuin voi auttaa tiimiään. Käytännössä esihenkilö, jolla ei ole happinaamaria (Finnairiin peilaten) tai kasvomaskia, ei ole avuksi kasvomaskillisille työntekijöille.

TÄSSÄ ON JOTAIN HYVÄÄKIN?

Tästäkin kriisistä seuraa myös hyviä ja tervetulleita asioita yrityksien arkeen. Uudessa normaalissa viimeistään me kaikki jaamme ajatuksen siitä, että tietotyössä työ on tehtävä eikä paikka. Väitän, että vaikka monessa asiantuntijaorganisaatiossa näin on ajateltu jo paljon aikaisemmin, ajatusta ei ole eletty todeksi.

Pakotetusta etätyöskentelystä uskon nousevan myös selkeiden tavoitteiden asettamisen tärkeyden korostumisen. Tästä seuraa mikromanageerauksen vähemistä ja molemminpuolista luottamuksen kasvua. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lataa koko webinaaritallenne (60min) alta!

New call-to-action

Aiheet: TyöhyvinvointiTyöelämän taidotKorona