Muistatko pitää töissä huolta myös aivoistasi?

MUISTATKO PITÄÄ HUOLTA MYÖS AIVOISTASI?

Onko sinulla ergonominen työtuoli? Venytteletkö riittävän usein, harrastatko taukojumppaa? Hyvä! Mutta pidätkö riittävästi huolta siitä kehosi osasta, joka usein työpäivän aikana kuormittuu eniten? Meistä enää harva tekee työpäivänsä tukkimetsässä tai muussa fyysisesti raskaassa työssä. Yhä useamman työpäivä kuormittaa kaikkein eniten aivoja.

Ihmisen aivoissa tapahtuvaa toimintaa mallinnettiin tammikuussa 2014  tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin, uutisoi Helsingin Sanomat. Mutta mallinnus eli simulointi kesti vain sekunnin, koska se oli liian työlästä jopa yhdelle maailman tehokkaimmista supertietokoneista. 

Myös aivoistamme voimme oppia huolehtimaan samoin kuin muunkin kehon hyvinvoinnista.

"Jos kohtelemme aivojamme hyvin, ne innostuvat ideoinnista, toimivat tehokkaasti, pohtivat pitkäjänteisesti ja tekevät kaiken sen mitä työpäivän aikana tarvitsee – ja yleensä vähän ylikin."

Mutta jos kuormitamme aivojamme liikaa tai kohtelemme niitä huonosti, ne voivat mennä jumiin. Monet työelämän muutokset, kiire, stressi, tiukat tavoitteet ja paine saattavat heikentää aivotoimintaamme merkittävästi. Näin käy usein juuri silloin kuin meidän pitäisi olla parhaimmillamme ja venyä huippusuoritukseen. Myös liian niukka yöuni, tauoista tinkiminen sekä liikunnan ja ulkoilun puute heikentävät aivotoimintaamme. 

Käytä rohkeasti aivojasi

Mitä sitten voin tehdä aivojeni hyvinvoinnin eteen? Ensinnäkin käytä aivojasi rohkeasti. Ne pitävät pohtimisesta ja haasteista. Älä pelkää ponnistella ratkaisun saavuttamiseksi. Jos ajatus ei kuitenkaan etene ja jäät junnaamaan samaa kehää, tee hetki jotain ihan muuta. Kuuntele lempilevysi, vaihda kollegan kanssa kuulumisia tai vedä leukoja, malta hellittää hetkeksi.

Aivot ovat myös yllättävän sidoksissa paikkaan. Jos haluat ajatuksen uusille urille, sovi palaveri puistoon tai muuhun uuteen paikkaan. Paikan vaihdos voi konkreettisesti tuoda uusia näkökulmia asiaan. Aivot rakastavat myös pieniä arkirutiinin muutoksia. Mene töihin uutta reittiä, tee aamupuuhasi toisessa järjestyksessä, lounasta eri ihmisten kanssa kuin tavallisesti.

 

Hyödynnä työkaluja ja taukoja

Älä yritä pitää mielessäsi kaikkia asioita vaan ulkoista ajatteluasi ja käytä muistilistoja, kalenteria, työsuunnitelmia ja tehtävälistoja. Nämä asiat eivät sen jälkeen enää rasita ajatteluasi ja häiritse keskittymistäsi. Samalla vapautat työmuistiasi ja pystyt keskittymään vain käsillä olevaan asiaan.

Jos työmuistisi on täynnä tai se täyttyy sattumanvaraisesti mieleen juolahtavista ajatuksista tai ympäristön keskeytyksistä, sitä vähemmän on kaistaa sen hetkiselle ajatustyölle ja sitä stressaavammaksi koemme tilanteen. Jos työmuisti on vapaa, työskentely on sujuvaa ja parhaassa tapauksessa saavutetaan miellyttävä flow-tila. Eläköön muistilistat! Pilko tehtävät työlistaan mahdollisimman pieneksi. Näin mikään tehtävä ei tunnu ylitsepääsemättömältä ja tehtävään on helpompi tarttua.

Tee yksi asia kerrallaan. Jos sinulla on keskittymistä vaativa tehtävä, sulje ovat, puhelin ja sähköposti. Näin poistat ylimääräiset keskeytykset. Varaa tehtävälle tietty aika ja laita itsellesi hälytys, kun määräaika on täyttynyt. Siten päivän muutkin velvollisuudet tulevat tehdyksi.

Hyödynnä alitajuntaasi. Jätä joskus ajatus kypsymään yön tai useammankin yli, jos siihen on aikaa. Vaikka et itse asiaa aktiivisesti muistaisikaan, alitajuntasi työskentelee asian eteen, ehkä kaikkein eniten silloin, kun luulet vain lepääväsi tai rentoutuvasi. Vastaus putkahtaa usein mieleen, kun sitä vähiten osaa odottaa.

 

Kehu kollegaa - aivotkin kiittävät

Lepo ja tauot ovat aivoille tarpeen niin työpäivän aikana kuin sen jälkeen. Tauko ei ole laiskottelua, vaan aivoille tarpeellinen hetki prosessointia varten. Aivot tarvitsevat myös riittävästi unta. Viime aikoina tutkijat ovat havainneet, että pienikin univaje heikentää oppimista merkittävästi.

Liiku! Liikuttamalla kehoasi tarjoat myös aivoille ravintoa. Työpäivän aikana kävele, juokse, seiso, kyykisty, hyppele aina kun voit. Vähän on enemmän kuin ei yhtään. 

Aivomme pitävät myös mukavista ihmisistä. Hyvässä ja kannustavassa ilmapiirissä aivot toimivat parhaimmillaan ja voimme keskittää kaiken energian kulloiseenkin tehtävävään. Kehu siis kollega päivässä.

Aivojen ergonomiasta meillä on vielä paljon opittavaa. Tätä tietoa tullaan tulevaisuudessa yhä enemmän käyttämään hyödyksi työhyvinvoinnin ja työyhteisöjen kehittämisessä. Tästä ainutlaatuisesta pääomasta kannattaa jokaisen meistä pitää huolta.

Ilmoittaudu huippuwebinaariin 19.6. yksilöiden ja työkyvyn johtamisesta verkostoituvassa asiantuntijatyössä! Mukana Filosofian Akatemia. 

New Call-to-action

Aiheet: Työhyvinvointi

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New Call-to-action