Kesän rekrytoinnit ja työnantajan brändi – mitä pitää ottaa huomioon?

Kesärekryllä voi vaikuttaa brändiin – hyvässä ja pahassa

Rekrytointi ei ole pelkästään palkkaamista vaan vyyhti erilaisia asioita. Viestintää, prosesseja, päätöksiä. Joillekin innostavia ja toisille harmittavampia uutisia.

Rekrytointi on myös markkinointia.

Jokainen rekrytointi rakentaa työnantajasta mielikuvaa, jolla on vaikutusta paitsi tässä ja nyt, myös myöhemmin tulevaisuudessa, ja kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa sillä saattaa olla kauaskantoiset vaikutukset.

Jollekin yrityksesi brändi on sitä, miten työnhakijaviestintä onnistui ”siinä yhdessä kesärekryssä kymmenen vuotta sitten”.

Siksi kaikessa rekrytoinnissa kannattaa kiinnittää huomioita yksityiskohtiin. Niiden huolellisella suunnittelulla ja hoitamisella voi jättää hyvän mielikuvan jopa heihin, jotka hakevat tehtävään mutta eivät tule valituksi.

Pohdi, harkitse ja suunnittele – kesärekrytointien tärkeät yksityiskohdat

Hyvät kesätyöntekijät eivät ilmaannu työpaikoille automaattisesti, vaan heitä pitää etsiä. Siksi kesärekrytointien suunnittelu on syytä aloittaa jo syksyllä. Silloin kaikki yksityiskohdat on aikaa miettiä perusteellisesti valmiiksi, jotta rekrytointi sujuu mahdollisimman hyvin.

Tässä työnantajamielikuvaan vaikuttavia asioita, jotka kannattaa pitää mielessä.

Mainonnan keinoin esille
Mainonta esimerkiksi oikeissa sosiaalisen median kanavissa on hyvä tapa tavoittaa kesätöitä hakevia ihmisiä. Mainostamalla voi kiinnittää myös muiden kuin työtä hakevien huomion. Kiinnostavasti laadittu kesätyömainos oikeassa paikassa voi tavoittaa esimerkiksi uusia asiakkaita tai potentiaalisten työntekijöiden vanhempia ja muistuttaa, miten yritys on tarjoamassa mahdollisuuksia työelämässä.

Tehoa työpaikkailmoitukseen
Mitä työpaikkailmoituksessa sanotaan? Onko se kliseistä vai innostavaa – jopa hauskaa? Onko näkökulma työnantajan vai työnhakijan? Onko mukana video? Ilmoitusta laadittaessa kannattaa keskittyä ilmaisemaan kaikki asiat niin, että ne palvelevat hakijaa. Hakija haluaa tietää, minkälaisia mahdollisuuksia paikka tarjoaa, minkälaisia asioita hakijoilta ja tulevilta työntekijöiltä odotetaan ja miten paikkaa pitää hakea. Huomiota herättävä työpaikkailmoitus voi tavoittaa kymmeniä tuhansia lukijoita – niin hyvässä kuin pahassa. Siksi ilmoituksen tekemiseen kannattaa panostaa.

Hakemisesta helppoa
Tee hakemisesta helppoa – niin helppoa, että se onnistuu esimerkiksi kännykän nettiselaimella, ilman valmista ansioluetteloa pdf-tiedostona, tai videopuhelutoiminnon avulla. Monet hakijat hakevat jopa kymmeniä kesätyöpaikkoja, ja helppo hakeminen jättää varmasti hyvän kuvan. Kysy hakulomakkeella vain oleelliset kysymykset, joihin todella tarvitset vastauksen.

Hakijaviestintä ajallaan ja ajan tasalla
Hyvä hakijaviestintä pitää kaikki hakijat ajan tasalla haun edistymisestä. Hakemuksen lähettämisen jälkeen hakijan on hyvä saada automaattinen sähköposti, jossa kiitosten lisäksi kerrotaan haun edistymisen aikataulu. Mahdollisista muutoksista on hyvä tiedottaa matkan varrella lisää. Anna hakijoille helppo keino lähettää viestiä tai muuten ottaa yhteyttä hakuun liittyen.

Haastattelut kuin VIP-tapaamiset
Haastattelu on tärkeä kohtaaminen, jossa hakija ja työnantajan edustaja kohtaavat. Työnantajan ihminen toimii brändin henkilöitymänä halusi hän sitä itse tai ei, joten haastatteluun kannattaa valmistautua hyvin ja hakijalle osoittaa, että tulija on toivottu. Voi olla, että hakija pääsee valitsemaan itselleen mieluisimman työnantajan, jolloin henkilökohtaisella kokemuksella on suuri merkitys.

Päätöksistä rehdisti ihan kaikille
Päätösten ajan koittaessa kannattaa panostaa myös valitsematta jääville kertomiseen, sillä niitä viestejä tai puheluita vastaanottaa usein paljon suurempi joukko. Jos mahdollista, antakaa henkilökohtaista, kannustavaa palautetta valintojen perusteluista. Mahdollisten peruutusten tullessa näistä hakijoista voi löytyä teille parhaat ehdokkaat.

Työpaikalla lopullinen näytön paikka
Kun valitut lopulta aloittavat töissään, hakuvaiheen mielikuvat kohtaavat perehdytyksen ja työnteon todellisuuden. Parhaassa tapauksessa työkaverit, työtavat ja tekemiset tukevat kaikkea hakuvaiheen aikana läpikäytyä, mutta jos työpaikan todellisuus onkin erilainen, kesätyöntekijä voi tuntea olonsa pettyneeksi tai jopa petetyksi.

Kiinnitä huomio myös työkaluihin

Hyvän rekrytointiprosessin yksityiskohdat syntyvät ensi sijassa ihmisten tekoina, mutta työkaluillakin on osansa. Tietojärjestelmien on mahdollistettava helposti paitsi työpaikan hakeminen, myös rekrytoinnin hallinta, jotta rekrytoinnin vaiheet ja hakijaviestintä hoituvat kunnollisesti ajallaan.

Varsinkin oman toimensa ohella rekrytointia hoitavalle esimiehelle on erittäin tärkeää, ettei aikaa kulu esimerkiksi hakemusten ja liitteiden etsimiseen sähköpostiarkistoista, vaan kaikki löytyy kätevästi yhdestä paikasta muutamalla hiiren klikkauksella.

Hyvä järjestelmä helpottaa ihmisten työtä niin, että he pystyvät keskittymään prosessin oleellisimpiin asioihin – viestintään, perehtymiseen, hakijoiden kohtaamiseen ja päätösten tekoon. Se jos mikä luo pohjaa hyvän työnantajamielikuvan syntymiselle.

Lue myös: Älä odottele – tiesitkö, että syksy on kesärekryjen tärkeintä aikaa? »

 

Aiheet: RekrytointiAsiakaspalveluTyönantajabrändi