Palautteessa pätee 5:1-sääntö

Palautteessa pätee 5-1 -sääntö.jpg

Koulumaailman ja työelämän palautteet ovat luonteeltaan erilaisia. Koulussa palautetta saadaan enemmän ja kirjaimellisesti kun taas työelämässä vähemmän ja suullisesti. Samalla on sanottu yhden negatiivisen palautteen kumoavan viisi positiivista palautetta. 

Koulumaailman luokka vaihtui työelämän maailmaksi

Oman kokemuksen perusteella, koulussa saatu palaute näkyi pitkälti erilaisina arvosanoina sekä todistuksena. Kokeista saadun keskiarvon jälkeen todistuksessa pilkotti arvosana, joka oli tehtyjen kokeiden keskiarvosta +-1. Koulumaailmassa totuin siihen, että palaute tuli aina läheltä ja ylemmältä auktoriteetilta. Oikeastaan vain urheilukilpailuissa keskityimme mittaamaan omaa suoritustamme muiden koulujen kanssa.

Työelämässä ymmärsin, että jos positiivinen palaute pitää ansaita hyvällä työllä, samalla negatiivisen palautteen saaminen vaatii, jos ei hyvää, niin ainakin kovaa työtä. Miellän negatiivisen palautteen saamisen siksi kunnia-asiaksi, että työelämän kiire ja hajanaisuus estävät meitä huomaamasta jopa vieressä istuvan työkaverin tekemät työt. Mikäli onnistun saamaan edes negatiivista palautetta, olen pystynyt herättämään toisen yksilön peilaamaan hänen omaa kokemusta ja mielipidettä suhteessa minun esittämään asiaan tai tekemään tekoon. Tekoni, asiani tai viestini eivät ole silloin hukkuneet kohinaan.

Negatiivisen palautteen saaminen ei kuitenkaan vie itsessään yksilöä automaattisesti eteenpäin. Usein on syytä osattava tarkastella, mitä asiaa negatiivinen palaute itseasiassa koski? Mitä palautteen antaja oikeasti tällä tarkoitti? Tai onko palautteen saamisessa kyse jostain suuremmasta tai merkityksellisestä? Tämä on sikäli tärkeä taite-kohta, sillä harmittavan usein negatiivisen palautteen saaja liittää palautteen koskemaan häntä itseään, eikä sitä asiaa tai tekemistä mihin palaute oli oletettavasti alunperin suunnattu.

Lataa tallenne: Etä- ja joustotyön johtaminen

 

Pää pystyyn - käpertyminen ja itsesääli harvoin auttavat

Negatiivista palautetta saadessa, ensimmäisenä saatamme alkaa verrata palautteen antajan tekemisiä suhteessa omaan tekemiseen, vaikka asialla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Varsinkin itselläni on sellainen helmasynti, että ensimmäisenä mielessäni kysyn "Miten hyvä luulet itse olevasi tässä?" Toisekseen mietin "Mitä hän on minulle sanomaan?" Tai kaiken kukkuraksi saatan päätyä ajatukseen "Miksi hän ei itse tee sitten tätä, jos noin hyvin osaa neuvoa?"

Jokaista kolmea skenaariota ruokkii osaltaan palautteen antamisen ja saamisen pahin vitsaus - palautteen saaminen kiertoteitse. Tällöin "rikkinäinen puhelin" pääsee näyttämään parhaimmat ominaisuudet ja asiat suurentuvat. Palaute kytkeytyy pelkästään rikkinäisen puhelimen ympärille ja rakentuu silloin puhtaasti spekulaation varaan. Palautteen saaja ei pysty kääntämään negatiivista palautetta omaksi kasvukseen, sillä kiertoteitse saapuvat palautteet liitetään paljon enemmän henkilöiden välisiksi kuin varsinaiseen asiaan. Kenenkään kehittymistä tuskin tällöin tapahtuu.

”Palaute saapuu kiertoteitse voimakkaana, mutta rakentavin palaute saadaan kasvokkain"

Älä selitä

Palautteen saamisessa tärkeintä on kyetä tarkastelemaan saatua palautetta hyvin puolueettomasti ja rakentavasti. "Asiathan tässä vain tappelee" - mielenmalli on aina plussaa. Jos palautteen saajalla on vaikeuksia kyetä herättämään itsessään kyseinen mielenmalli, toiseksi paras keino on ymmärtää toisen kokemuksen kautta pursuava palaute.

Puhekouluttaja Juhana Torkki osasi taannoin neuvoa minua siihen, että yleisin virhe on ryhtyä selittelemään palautetta saatuaan. Tärkeintä olisi vain kylmän viileästi kiittää palautteen antajaa, jonka jälkeen palautteen saajan kannattaa oman rekflektoinnin kautta miettiä, haluaako hän seuraavalla kerralla tehdä vaikka samaisen yksilön kokemuksen paremmaksi.

Liian pitkät palaute-välit (”vain pikkujouluissa kännissä”) lisäävät aivan samaa negatiivista kaikua kuin kiertoteitse saapuva palaute. Tuntuu tyhmältä todeta, mutta mahdollisen negatiivisen palautteen vastaanottamista helpottaa se, että meiltä löytyisi "puskurista" entuudestaan positiivista palautetta. Tällöin yksi negatiivinen palaute ei murskaisi koko pajatsoa! Ajatella, että kymmenen positiivisen palautteen jälkeen sinulla on resursseja saada jo kaksi negatiivista palautetta. Ja kuka siihen on mitään sanomaan, mistä kautta palautetta voi kerätä?

Kotona kerätty positiivinen palaute on aivan yhtä arvokasta kuin työelämässä saatu selkään taputus. Samalla tavalla määrittelen #keskiviikkokehu'nkin palautteeksi. Se on siksi niin hyvä, että vähentyneen kasvokkain näkemisen vuoksi, keskiviikkokehun jakelukanavana toimii sosiaalinen media. Kuinka helppoa ja hauskaa!

Palaute on aina lahja. Ja nyt kun kirjoitin pääosin negatiivisesta palautteesta tekstin, saan kirjoittaa viisi kirjoitusta positiivisesta palautteesta.  


Tilaa Baronan viikottainen blogikooste suoraan sähköpostiisi tästä.

TILAA BLOGIKOOSTE TÄÄLTÄ

Aiheet: Työhyvinvointi

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New Call-to-action