VR, AR, MR - Tulevaisuuden virtuaalisovellukset etsivät tekijöitään

VR, AR, MR - TULEVAISUUDEN VIRTUAALISOVELLUKSET ETSIVÄT TEKIJÖITÄÄN

Ajat autoa ja vastaan hoippuu zombeja ja muita örkkejä. Oksettaa ja VR-lasit mokomat painavat korvallista. Myös kuvan laadussa on toivomista. VR eli virtual reality on jo arkipäivää pelipuolella ja sen lastentaudit ovat tunnettuja. Liikkuvaa kuvaa ja autopelejä sillä on hyvin hankala pelata pelkällä tuolilla istuen sillä ihminen vain vaatii liikkeen myös kehoonsa, että pelaaminen tuntuisi miellyttävältä. Sen sijaan pilkkimispeli vie pelaajan keskelle rauhaisaa talvista järveä, suorastaan lomalle kesken hälyisen päivän. Olo on suorastaan zen.

 

VR:n ja AR:n ero

Edellä pari esimerkkiä viimeisen vuoden aikana ilmaantuneista VR –peleistä. Virtual reality on se alue, jonka avulla kuluttaja voi siirtyä täysin toiseen todellisuuteen laitteiden ansiosta. Uskottavin elämys syntyy tietokoneeseen yhdistettävillä virtuaalilaseilla kuten Oculus Rift, HTC Vive ja Sony PlayStation VR. Myös tietokoneen suorituskyvyn pitää olla huippuluokkaa.

Virtual reality yleistyy ja isointa kasvua odotetaan ei pelkästään peleistä vaan varsin arkisten kuluttajasovellusten alueella oli kyseessä sitten asuntoesittelyt tai virtuaalimatkailu. Sovelluksia kehitellään myös mm. terveydenhoitoon ja tietenkin koulutukseen, jonka varhaisia esimerkkejä ovat simulaattorit.

Pokémon on esimerkki lisätyn todellisuuden (augmented reality) peleistä, jossa ympäristö ja mobiililaite yhdistetään. Vuoden 2016 ilmiö on saanut erityisesti lapset pelaamaan. Lieveilmiö keskellä tietä hortoilevista Pokémonien jahtaajista on ollut suorastaan surkuhupaisa. Mutta ehdottomasti Pokémonista on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa. Mikä olisi sen mukavampaa ”laatuaikaa” perheelle kuin retkeily raittiissa ilmassa välillä välipalaa haukaten?

 

Kotitalouden laitekanta ja tarjonta muuttuu

Mixed reality eli tehostettu todellisuus on kolmas sovellusalue, joka saattaa mullistaa jos nyt ei ihan ajankäyttöämme, mutta elämistä ja laitekantaa aivan uudella tavalla. Mixed reality mahdollistaa myös yhteyden toisiin ihmisiin sillä siinä, toisin kuin VR:ssä, näkökenttää ei peitetä kokonaan laseilla vaan samalla kun katsoo esimerkiksi elokuvaa voi seurata mitä huoneessa tapahtuu ja seurustella vierustoverin kanssa. Tähän tarvitaan kännykkä ja yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Google Cartboard tyyppiset pahvikakkulat, joihin älypuhelin kiinnitetään. Sovellus toimii niin, että avaat TV -kanavavalikon kännykästä ja valitset haluamasi kanavan. Kiinnität kännykän virtuaalilaseihin ja kohdistat lasit esimerkiksi seinällä olevaan julisteeseen, josta saat haluamasi kokoisen näytön. Sen jälkeen ”kiinnität” näytön johonkin sopivaan kohtaan huoneessa. Eli sinulla on huoneessa virtuaalinäyttö TV:n sijasta. Yhteyksien salliessa saat reaaliaikaisen TV-lähetyksen mukaan vaikka erämaamökkiin pelkällä kännykän ja pahvisankojen avulla. Jos haluat jutella vieruskaverille, käännät vain päätä ja tv katoaa näkökentästäsi.

Saksassa on jo palveluntarjoaja, jolla on valikoimassaan noin 900 ilmaista TV-sisältöä jakavaa kanavaa. Sinällään mikään ei tässä maailmassa ole ilmaista eli tällä hetkellä palveluntarjoaja pyytää vaatimatonta 90 sentin kuukausimaksun tästä palvelusta. Tulevaisuuden todennäköisin rahoitus tulisi mainoksista.

Teknologia on olemassa, kyse on enää siitä mihin kaikkeen tätä teknologiaa voi käyttää. Muutama vuosi ja jokaisella on jokin VR-, AR- tai MR-sovellus käytössään. Villeimmät haaveet ovat integroineet sovelluksen pienimmillään jopa piilolinssiin.

 

Edelläkävijöillä on kysyntää

Koreassa on jopa 300 virtual realityyn keskittyvää start-uppia. Kiinassa on kymmeniä laitevalmistajia ja voittavan standardin taisto on menossa. Japanissa on VR-teemapuistoja ja virtuaalisia tyttö- ja poikaystäviä. Voit skannata itsestäsi mallin ja lähettää sen osaksi tapahtumia. Musiikin ja äänen rooli korostuu. Sosiaalisen VR:n ennustetaan räjähtävän massiiviseksi ilmiöksi. Tämä tietää jännittäviä aikoja niille, jotka keksivät, kehittävät ja tietenkin niille jotka kuluttavat näitä palveluja.

Edelläkävijöille on kysyntää työmarkkinoilla. Erityisesti peliala on aktiivinen, mutta myös muualla tapahtuu. Tekninen perusosaaminen on jo olemassa, mutta toimivat bisnesmallit ja konseptit vaativat vielä kehittelyä. 

Haemme asiakkaidemme projekteihin mm. devaajia, designereita ja testaajia. Alla olevaa linkkiä klikkaamalla löydät muutamia esimerkkejä ja helpon yhteydenottolomakkeen. Kerro meille mihin haluaisit seuraavaksi työllistyä ja autamme sinua löytämään juuri sinun kehitystoiveita vastaavan paikan. 

 

devaaja-designer-testaaja-rekry-barona-it

Lähteenä: VR Connects London 2017

Lue lisää:

http://www.slush.org/tag/vr/

https://virtualrealityreporter.com/

http://www.recode.net/2015/7/27/11615046/whats-the-difference-between-virtual-augmented-and-mixed-reality

Aiheet: ITRekrytointiTulevaisuuden työ

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

Lataa-johdon-opas-digitaaliseen-transformaatioon-barona-it