Paluu normaaliin häämöttää jo - Ravintoloitsija, miten sinä olet varautunut?

 barona_blogi_oikeakuva_B2B_uusinormaali

Koronan helpottaessa ravintola-ala herää horroksesta. Maailman auetessa ravintoloitsijat ovat uusien haasteiden äärellä. Asiakkaat ovat entistä vaativampia laadun suhteen, osaajapula on alalla akuutti ja samalla pitäisi saada tiimi taas toimimaan saumatta. Mistä lähteä liikkeelle ja mitä pitää ottaa huomioon?


hENKILÖSTÖ - LUO TYÖKULTTUURI JA TIIMITYÖ UUDESTAAN 

Ravintolasektorilla on ollut paljon irtisanomisia ja lomautuksia. Nyt on se hetki, kun kaikki työntekijät kasataan takaisin yhteen: lomautetut kutsutaan töihin takaisin ja tulee myös paljon uusia, tuoreita kasvoja. Siksi kokonaisvaltainen uudelleen starttaaminen ja perusteiden palauttaminen työyhteisön mieliin on tarpeen isojen muutosten jälkeen: mitä varten olemme olemassa, mikä on liikeideamme, minkälaisia asiakkaita meillä on ja millainen on työkulttuurimme?

Nyt on mahdollisuus myös muuttaa pinttyneitä toimintamalleja, freesata tai luoda kokonaan uutta. Henkilökunta saattaa nyt olla valmis siihen, että rakennetaan juuri sellainen toimintaympäristö, mikä vastaa nykytarpeisiin.

Hyödynnä siis tiimin sisällä olevaa tietotaitoa: mitä arvostamme, mihin panostetaan ja mikä on uusi suunta. Tarvittaessa myös valmennukset ovat hyvä tapa startata tiimi uudestaan käyntiin.

taidot - kartoita taitotaso ja mieti, mitä puuttuu

Rautaisia osaajia on irtisanottu tai heitä on lähtenyt ravintola-alalta pysyvästi pois. Osaamisvaje on  todellinen ja ravintoloihin rekrytoidaan nuorempia ja tuoreempia, uransa alkuvaiheessa olevia henkilöitä. Moni miettii nyt, onko osaamista riittävästi talossa  asiakaskohtaamisiin, esimiestyöhön tai juomapuolelle. 

Esimiestyö on avainasemassa – ja täynnä uusia haasteita. Esimiestyö on entistä vaativampaa, kun lautasella on vuorojohtamisen lisäksi kokemattomampien kouluttaminen, alan, asiakaskohtaamisen ja työn opettaminen. Kulttuurin muutos esimiestyössä on todellisuutta. Esimerkiksi vuorojohtamistapa ei voi enää olla sanelevaa vaan esimiesten pitäisi omaksua vuorovaikutteisempi johtamistyyli, jossa palautteen antamisella puolin ja toisin on suuri merkitys.

Digitaalisuus – asiakaskohtaamiset entistä tärkeämpiä

Koronan myötä digitaaliset toimintaympäristöt ovat tulleet ravintola-alalle jäädäkseen. Tarjonta ja myynti on viety verkkoon. Asiakas pystyy tekemään tilauksensa kokonaan itse ilman kontaktia. Mutta tämä asettaa ravintoloitsijoille uudenlaisia haasteita: mikä on esimerkiksi asiakaskohtaamisen rooli digiajalla?

Kuluttajien vaatimukset ravintolaruokaa kohtaan ovat kasvaneet etätöiden ja kotona kokkailun myötä. Ravintolakokemuksen pitäisikin olla jo ensimmäisellä kerralla kiitettävä. Tuotteen laatu ja asiakaskohtaamisen merkitys korostuvat tulevaisuudessa, kun tilausprosessi automatisoituu.

Pienet avainkohtaamiset asiakkaan kanssa ovat merkityksellisiä: kuinka nopeaa palvelu on, kuinka asiakas otetaan vastaan, kuinka asiakas huomioidaan? Asiakaspalvelun rooli on tulevaisuudessa myös tilojen huoltamista. 

Digitaalisuus näkyy myös työympäristössä. Verkossa tehdään jo nyt perehdytyksiä ja valmennuksia. Digiä kannattaa henkilöstön kouluttamisessa: esimerkiksi juomatietoudesta on olemassa kursseja, jolla saadaan kokemattomammalle henkilöstölle tietotaitoja näppärästi. 

Työnantajamielikuva- Nosta omaa häntää ja houkuttele

Yritysmielikuvan ja johtamisen pitää olla kunnossa, että henkilöstö sitoutuu juuri sinuun. Varsinkin nyt, kun osaajapula on iso. Ihmiset äänestävät jaloillaan, jos työnantaja ei miellytä.

Tässäkin esimiestyö on oleellista: hyvä esimies saa tiiminsä syttymään., luo motivaatiota ja antaa kehittymismahdollisuuksia. Henkilöstö on avain onnistuneeseen asiakaskokemukseen ja siksi heidän osaamisesta on syytä pitää huoli - sekä satsata viihtyvyyteen sekä kehittymiseen.

Tärkeää on myös ymmärtää suosittelun voima. Työntekijät hankkivat tietoa puskaradion kautta ja tutuiltaan. Ravintolan täytyy tuoda itsensä kiinnostavalla tavalla esille ja rekrytointitilanteessa varsinkin oleellista tuoda ihmiset ravintolan takaa.

 

Anu Päivinen on Barona Sisä-Suomi Oy:n aluepäällikkö. Päivinen työskenteli aiemmin 20 vuotta ravintola-alan esimiestehtävissä ja seuraa edelleen aktiivisesti alan tapahtumia.

 

New call-to-action

Aiheet: b2bTyöelämäasiantuntijapalvelutHoReCa

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New call-to-action