Trendikatsaus logistiikka-alaan: Luuletko ymmärtäväsi asiakasta?

CX_blogikuva_frame_sitaatti

Vuoden 2020 ensimmäisestä, ja kohta toisesta kuukaudesta on selvitty, ja viime vuoden trendiskooppi tälle vuodelle alkaa löytää oman paikkansa. Tähän aikaan vuodesta useimmat ovat jo perehtyneet aiheeseen; ”Mitkä trendit tulevat vavisuttamaan logistiikka-alaa kakskyt-kakskyt?”.

Varmistaaksemme, että olemme samalla sivulla, kerrataan (sopivan) lyhyesti mitä tulevaisuus lupailee.

1. Automaatio ja tekoäly

Kirkasta. Kenellekään ei tule yllätyksenä, että teknologian kehitykselle ei näy hidastumisen merkkejä.  Yritykset digitalisoituvat enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja tekoälyn rooli on entistä merkityksellisempänä tehostamassa eri toimintoja. Automaatio on mukana muokkaamassa työmuotoja ja tehostamassa logistiikan toimintaa.

2. Vihreys ja vastuullisuus

Kestävä kehitys on ottanut oman paikkansa usean yrityksen strategiassa ja niin myös logistiikka-alalla. Yritykset pyrkivät ottamaan konkreettisia kehityksen askelia kohti vihreämpää ja vastuullisempaa toimintaa.

3. Big Data

Tiedolla johtaminen on ollut esillä jo useammat vuodet. Se, että se on edelleen trendi tänäkin vuonna tarkoittaa vain sitä, että sen rooli kasvaa entisestään. Sormien ulottuvilla on yletön määrä informaatiota, jota hyödynnetään oman liiketoiminnan ymmärtämisessä.

 

Näistä puhutuista trendeistä huolimatta yksi asia pyörii mielessä suurimmalla osalla: asiakaskokemus. Voiko se olla logistiikka-alalla trendi? Montrealin Performance Logistique Conference 2019 – tapahtumassa osallistujia pyydettiin vastaamaan kyselyyn. Kysymyksenä oli: “Mikä on logistiikka-alan tärkein menestystekijä?”. Noin 50% vastasi ”asiakasodotusten täyttyminen”, ja yllätyksekseni vasta toiseksi eniten vastauksia sai ”teknologia”, joka vei 30 % äänistä.

 

Asiakaskokemus, asiakaskäsitys, brändi: nämäkö logistiikka-alan termejä?

Asiakaskokemus on trendi, joka elää voimakkaampana kuin koskaan aikaisemmin, toimialaan katsomatta. Olen sitä mieltä, että monia kilpailuetuja voi kopioida ja hankkia, mutta asiakaskokemus ei ole monistettavissa: se täytyy ansaita. Asiakaskokemus puhuu brändistäsi. Sillä ei ole juurikaan merkitystä, kuinka maailman kirjoja ravisuttavia strategioita ja omaa asiantuntijuuttaan omalle kohdeyleisölle esittää, vaan se, miten asiakas saamansa palvelun kokee ja käsittää, on lopulta merkityksellisintä. Tässä vaiheessa voidaan jo siirtyä puhumaan asiakaskäsityksestä.

Monesti meidän käsityksemme asiakkaasta on tietynlainen ja luotetaan omaan mututuntumaan sekä asiantuntijuuteen, joka on syntynyt monen vuoden kokemuksen kautta. Todellisuus on kuitenkin se, että kun maailma kehittyy ja muuttuu, muuttuu myös ihmisten, eli asiakkaiden, käyttäytyminen. Näin ollen asiakkaat alitajuisesti sekä tietoisesti kaipaavat myös yhteistyökumppaneiltaan enemmän. Katseeni kääntyy tässä kohtaa Sinuun. Sinun tehtäväsi on vastata näihin tarpeisiin. Teetkö sitä?

 

Sinun ratkaisevin kilpailukyky

Asiakasymmärrys. Miten se voikaan olla yksi yrityksen arvokkaimpia osaamisia. Kaikki on sen takana. Tämän käsityksen hallinta kaikissa sen muodoissa tulisi olla jokaisen yrityksen tärkeimpiä prioriteetteja. Miksi näin ei ole? Todellinen asiakasymmärrys luo hyvää asiakaskokemusta. Todellinen, ei mutu. Ja kuten ylempänä kirjoitin, asiakaskokemus on tällä hetkellä ratkaisevin kilpailukyky. Miksi jättää se toissijaiseksi? Asiakasymmärrys = asiakaskokemus = kilpailukyky.

 

 

New call-to-action

 

Aiheet: LogistiikkasisälogistiikkaAjankohtaistaasiakaskokemusasiantuntijapalvelutvarastopalvelut

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New call-to-action