Täsmäosaajat koulutetaan yhdessä – Näin työntekijäpula taklataan uudella tavalla

Barona-blogi_B2B_markus-apuli_paakuva_9_2021

Uusi sesonki lähestyy ja koronarajoituksetkin toivon mukaan hellittävät loppuvuoteen mentäessä. Samalla jopa 20 prosenttia osaavista tekijöistä on karannut alalta pois pysyvästi eikä korvaavia yksinkertaisesti löydy. Työntekijäpulaa kannattaa miettiä uudestaan. Kun uudet alalle tulevat koulutetaan täsmäosaajiksi yhdessä, nousee niin kustannustehokkuus kuin työtyytyväisyys.

Koronan jälkeinen kenttä hotelli- ja ravintola-alalla kumisee työntekijäpulassa tyhjyyttään. Onneksi uudenlaisilla ja kokonaisvaltaisilla ratkaisuilla voi taittaa haasteet tai ainakin ratkaista ne sitä mukaa, kun niitä tulee.

Viimeistään nyt kannattaa unohtaa kokeneiden osaajien haaliminen – niitä kun ei löydy tällä hetkellä kivien altakaan. Vaikka henkilöstövuokrauksella voi ratkaista osan tulevan sesongin haasteista, kannattaisi kokonaisuutta ratkaista ajattelemalla pitkäjänteisemmin. 

Rekrytoimalla, räätälöimällä ja kouluttamalla maaliin

Nyt ei ole muuta vaihtoehtoa kuin etsiä hyvän asenteen omaavat henkilöt ja valmentaa tarvittavat täsmätaidot taidot nopeasti, tehokkaasti ja räätälöiden. Siksi katse olisi hyvä olla uusien työntekijöiden polussa. Hoitamalla kokonaisvaltaisesti rekrytoinnin ja keräämällä uusista, potentiaalisista tekijöitä kasaan motivoituneen porukan, valjastetaan käyttöön aivan uudenlaisia mahdollisuuksia asiakasyrityksiin.

Keskiössä on rekrytoitujen uusien tekijöiden perusosaamisen vahvistaminen. Heidät koulutetaan ravintola-alan perustaitoihin, jonka jälkeen he saavat vielä täsmävalmennuksen tarvittavaan työtehtäväänsä. Asiakkaalle jää tämän jälkeen enää uunituoreen työntekijän tervetulleeksi toivottaminen ja perehdyttäminen. Mitään ylimääräistä ei kuitenkaan kouluteta eikä pidäkään kouluttaa, koska laadukkuuden lisäksi kustannustehokkuus ja nopeus tekemisessä ovat kaiken keskiössä.

Työntekijäpoolin kehittäminen on tehokkaan rekrytoinnin ja kouluttamisen lisäksi oleellisessa roolissa tulevaisuuden tekijäpulan taklaamisessa. Kun osaava tekijä on koulutettu ensimmäiseen työhönsä ja työskentelee siinä sesongin läpi, on pooliajattelun ansiosta mahdollista jatkaa hänen täsmäkouluttamistaan uusiin, toisenlaisiin tehtäviin tulevaisuudessa. Se sitouttaa työntekijän yritykseen ja sitä kautta tekijä alkaa kehittyä myös moniosaajaksi.

Kustannustehokkuus ja tekijän motivaatio nousevat

Nopeus on yksi oleellisen osa tämän hetken ravintolatyöntekijäpulan taltuttamista. Lisäksi jos uudella tekijällä on asenne kohdillaan ja sitä vahvistetaan perustaidoilla ja täsmävalmennuksella, on tekijä motivoitunut ja sitoutunut. Se on paljon enemmän, mitä moni ravintola tekee työntekijöidensä eteen tänä päivänä.

Uusien tekijöiden täsmäkouluttaminen on avartava kokemus myös työnantajan näkökulmasta, sillä se pakottaa yritykset miettimään eri työntekijöiden roolituksia ja palastelemaan ne osiin konkreettisesti. Listaamalla tulevien työntekijöiden työnkuvia ja yrityksen tarpeita voi ilmetä taitovajeita ja -tarpeita. Lisäksi se auttaa ymmärtämään sisäisiä muutostarpeita eri rooleissa ja miettimään sitä, voisiko yrityksen sisältä vapautua uusiin rooleihin synergiaa, kun perustarpeet tulevat palvelupakettimallin myötä täytetyksi.

Ratkaisujen pitää joustaa ja niiden pitää vastata nykytarpeita. Siksi pitäisi uusia malleja luodessa joka kerta miettiä täsmäratkaisuja ja täyttää tarpeita kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Tavoitteena pitää olla se, että osaava tekijä löytyy joka kerta tarvittavaan työruutuun, nyt ja tulevaisuudessa.

Kirjoittaja Markus Apuli on ravintola-alan yritysvalmentaja ja Koutsien perustaja.

New call-to-action

Aiheet: Tulevaisuuden työTyöyhteisöHotelli ja RavintolaYhdessä tekeminenHoReCatyöuravalmennus