Suomen palvelualojen poikkeustilan ahdinkoa ei poisteta kilpailemalla

Wege_blogikuva_final

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan takia meidän täytyy miettiä yhdessä, miten tuemme palvelualan yrityksiä ja sen työntekijöitä. Nyt emme voi kilpailla keskenämme, vaan meidän on mietittävä yhdessä, miten Suomen palvelut pysyvät pystyssä ilman liian suuria henkilöriskejä mitä työtehtäviä voimme tarjota ravintola-alan työntekijöille?  

Olemme Barona HoReCassa osa hotelli- ja ravintola-alaa ja aidosti huolissamme alastamme, jonka haasteissa olemme ihan yhtä syvästi mukana. Tilanne vaatii etenkin yhdessä tekemistä, sitkeyttä ja joustavuutta, kuten myös asiakkuusjohtajamme, Katri, painotti blogissaan. Me haluamme auttaa meidän alan tekijöitä tilanteeseen sopiviin jopa hieman uudenlaisiin tehtäviin.

Aiemmin on jo uutisoitu, kuinka ravintolatyöntekijöitä on siirretty muun muassa kaupan ja myynnin tai logistiikan tehtäviin. Yhteistyötä eri toimialojen välillä todellakin tarvitaan. Mutta samalla alamme ammattilaiset ovat voineet jatkaa omaa työtänsä erilaisessa palveluympäristössä, esimerkiksi hoivakoteihin sekä sairaaloihin on palkattu kokkeja ja ruoanjakelijoita.

Olemme myös pohtineet erilaisia työntekijätarpeeseen liittyviä palveluita, joissa haluamme auttaa Suomen palveluorganisaatioita:

  • Voimme yhä palkata ravintolapalveluihin liittyviin tehtäviin työntekijöitä, sillä heidän ammattitaitoa kaivataan etenkin kunnan palveluissa: mm. ravintolatyöntekijöitä, kassatarjoilijoita, kokkeja, keittiöapulaisia, annostelijoita ja tiskareita tarvitaan.

  • Toiseksi palvelualan siisteyteen ja hygienian ylläpitoon kaivataan apua. Esimerkiksi ravintola-alan taustalla olevat siistijät ja desinfioijat varmistavat palvelutilojen puhtauden ja heillä on jo entuudestaan alalla tarvittavaa hygieniaosaamista.

  • Lisäksi koronaviruksen leviämistä ehkäisevä eristäytyminen on lisännyt ruoan kotiinkuljetuksen tarvetta, jolloin tarvitsemme yhä enemmän kuljetuspalveluita ja ruokalähettejä.

Oli tehtävä sitten mikä tahansa, täytyy tietenkin varmistaa, että työntekijällä on poikkeustilan takia vaadittava virallinen ohjeistus ja työtä voi tehdä turvallisesti näiden ohjeistusten mukaisesti. 

Kokemuksemme mukaan poikkeustila voi vaikuttaa työntekijätilanteeseen lyhyellä varoitusajalla ja laajasti. Siksi haluamme auttaa tilanteessa mahdollisimman nopeasti sekä tarjota parhaita ratkaisuja palvelualojen työntekijätarpeeseen. Tsemppejä on toivoteltu jo useiden päivien ajan, mutta niitä edelleen tarvitaan. Toivottavasti tästä tilanteesta löydämme myös uusia ratkaisuja yhdessä!

Ja mikäli voimme auttaa asiassa sinun organisaatiotasi, voi minuun myös ottaa yhteyttä, niin keskustellaan lisää, miten voimme auttaa parhaiten.

Aiheet: AjankohtaistaHotelli ja RavintolaKoronaYhdessä tekeminenPoikkeustila