Sales Audit - Poista pullonkaulat ja tuplaa myyntisi [Kooste + webinaaritallenne]

barona_blogikuva_salesaudit
Baronan Myynnin ja kaupan toimialan järjestämässä webinaarissa lähestyttiin myynnin isoja teemoja, kuten analytiikka, teknologia tai asiakashankinnan kustannukset. Baronan Alpo Arasmo ja Jussi Rissanen saivat vieraakseen Advance B2B:n toimitusjohtajan Paavo Laaksosen

Aamupäivän webinaarin agendalla oli puhua myynnin osa-alueiden rakentamasta kokonaisuudesta, missä analysoitiin myyntitoiminnan tehokkuutta ja tunnistettiin myynnin pullonkaulat. Data-vetoisessa myynnin johtamisessa analytiikka ja sen hyödyntäminen täytyi kyetä kääntämään käytäntöön sekä omaan myyntiprosessin kehittämiseen. Loppu viimein kaikki edellä oleva heijastui myyntijohtajan profiiliin ja rekrytoitaviin myyntijohtajiin. 

"Oletko enemmän kuin verkosta saatava tieto?"

Jussi Rissanen kertoi, että Baronan Myynnin ja kaupan toimialan missiona on kehittää asiakkaiden myyntiä ja auttaa ihmisiä sekä yrityksiä kasvamaan. Rekrytointien lisäksi asiakkaita autetaan myyntitoiminnan analysoinnissa, kuten vaikkapa organisaatiomuutoksessa, johtamisessa ja asiakas- tai tuotesuuntauksen muutoksissa. Isossa kuvassa tämä tarkoittaa vastausten antamista siihen, mistä asiakas saa myyntiä helpommin ja tehokkaammin.  

Näyttökuva 2019-06-07 kello 10.21.40  

Myyntituloksen Tyypilliset pullonkaulat

Lyhyellä tähtäimellä kysymys on yksilön myyntityön kyvykkyydestä, kertoi Baronan myyntijohtaja Alpo Arasmo. Alpon mukaan yritystä nimittäin myy aina yksilö. Toinen lyhyen tähtäimen näkökulma on siinä millaiset edellytykset myyjälle on rakennettu? Edellytykset pitävät sisällään mm. inbound-markkinoinnin osaamisen, myynnin materiaalit ja myynnin johtamisen. Pidemmällä tähtäimellä kysymys on datan tehokkaammasta hyödyntämisestä ja teknologian tuomisesta organisaatioon.

Yritysten on uusiuduttava nopeammin asioissa, jotka ennen olivat luonteeltaan pysyvämpiä.

Webinaarin kolmikosta Paavo Laaksonen nosti yllä mainitusta esiin hyvän huomion, sillä hänen edustamansa Advance B2B tekee suurimman osan myynnistään tapaamatta asiakkaita (isojenkin kauppojen osalta). Paavon puheeseen yhtyi toisetkin, sillä yrityksen täytyy rakentaa omaa organisaatiota vastaamaan ja toteuttamaan myynnin visiota, ja samalla miettiä millä tavalla asiakkaat haluavat ostaa.

Näyttökuva 2019-06-07 kello 10.36.34

Myynnin seuraava sukupolvi = Vaadittava talentti

Lähetyksen loppuosassa puhe kääntyi jälleen osaamiseen ja ihmiseen. Mitä tämä tarkoittaa tänään ja nyt? Osaajien löytäminen asiakkaiden tarpeisiin oli Jussin mukaan aivan Baronan ydinosaamista. Jotta yritykset pystyivät varmistamaan kilpailuetunsa nyt ja tulevaisuudessa, hän nosti esiin pointit oikeiden ihmisten löytymiseen. Tällä kaavalla Jussi lähestyi asiaa aina ensimmäisen kerran.

  1. Tunnista kohderyhmät
  2. Tuota sisältöä, jolla saat kohderyhmän huomion
  3. Rakenna potentiaalisista hakijoista koostuvat hakijamarkkinointirekisteri
  4. Ohjaa kohderyhmä hakemaan tarjoamianne myynnin työpaikkoja
  5. Satsaa työpaikkailmoituksiin
  6. Tunnista hakijamassasta parhaiten soveltuvat hakijat = valitse
  7. Varmista nykyisten työntekijöidesi viihtyvyys

Me täällä Baronalla uskomme, että myyntiorganisaation kyvykkyys varmistaa vision muuntumisen kannattavaksi liiketoiminnaksi ja lopulta euroiksi. Yritykset elävät myynnistä. Meidän mielestämme etumatkaa ottavat yritykset, jotka ymmärtävät asiakaskokemuksen ja kohtaamisen merkityksen, osaavat hyödyntää myynnissään dataa sekä automatisointia, unohtamatta ihmistä kaiken keskiössä.


Jos et päässyt livelähetykseen, ei hätää, sillä voit ladata tästä webinaaritallenteen ja nauttia sen juuri silloin, kun sinulle parhaiten se sopii. Nähdään taas uusien myynnin lähetysten merkeissä! Sales_audit

Aiheet: TyöelämäMarkkinointiMyyntityöAjankohtaista