Ovatko verkkokaupan sisällöt kunnossa?

verkkokauppa_sisallot

Verkkokauppa on kasvattanut suosiotaan kuluttajien parissa tasaisesti jo vuosia. Vuoden 2020 koronapandemia antoi taas lisävauhtia verkkokaupalle, ja loppuvuoden verkkokauppamyynnistä odotetaankin ennätysmäisen vilkasta. Samalla on noussut myös kuluttajien vaatimukset verkkokauppojen käytettävyydelle ja sisällöille. Mitä enemmän omiin sisältöihin on valmis panostamaan, sen parempia tuloksia on odotettavissa myös verkkokaupan myynniltä. 

Postin teettämän asiakastutkimuksen mukaan jo lähes 60 % suomalaisista on ostanut verkosta viimeisen kuukauden aikana. Postin tutkimuksen syy ihmisten lisääntyneeseen verkkokauppainnostukseen on yksinkertaisesti ostamisen helppous: kun ostokset voi tehdä töiden jälkeen omalta sohvalta istuen ruuhkaisten kauppojen sijaan, on valinta monille selkeä. Etenkin koronapandemian aikana.

Verkkokaupasta ostetaan paljon kodintavaroita, elektroniikkaa, kosmetiikkaa ja vaatteita, mutta myös erilaisten palveluiden myynti on siirtynyt isoksi osaksi verkkokauppa-alustoille. Hotellit, matkat ja vaikka teatterielämykset ostetaan nykyään verkosta, ja vaikka fyysisen tuotteen sijaan ostoskoriin sujahtaakin palvelu, on kyseessä yhtä lailla verkkokauppa.

Laadukkaat sisällöt ohjaavat ostopäätöstä

Samalla, kun verkkokauppojen suosio on noussut, on noussut myös kuluttajien vaatimustaso verkkokauppojen käytettävyydelle ja sisällöille. Verkkokauppasisällöt tulee suunnitella niin, että sanoma ja tyyli vetoavat yrityksen kohderyhmään. Sisältöjen on myös tarjottava ratkaisuja ja tuotava ilmi asiakkaille tarjottavat hyödyt, oli kyseessä sitten tuotteita tai erilaisia palveluja tarjoava verkkokauppa.

Kun ihmisiltä kysytään mitkä asiat verkkokauppakokemuksessa ovat tärkeitä, nousevat tarkat tuotekuvaukset ja kuvat jaetulle ykkössijalle. Verkkosivujen huono käytettävyys, suttuiset kuvat ja huonolla suomella kirjoitetut tai vajavaiset tuotetekstit ovat omiaan karkottamaan verkkokauppaostajat. Tähän ei tänä päivänä yrityksillä yksinkertaisesti enää ole varaa.

Verkkokauppaan kaivataan samanlaista elämyksellisyyttä, mitä kivijalkakaupassa. Tuotteita halutaan tutkia, niistä halutaan tietoja ja kuvia halutaan ihastella ennen ostopäätöksen tekoa. Verkkokauppasisällön tulee tarjota jotain uutta ja innostavaa, jonka avulla erotutaan kilpailijoista, sinetöidään ostopäätös ja saadaan ostaja palaamaan takaisin.

Verkkokauppaan kaivataan samanlaista elämyksellisyyttä, mitä kivijalkakaupassa.

Minkä kokoinen tuote on? Onko saatavilla eri värivaihtoehtoja? Onko tuote kotimainen? Ostotilanne voi herättää kuluttajassa monenlaisia pohdintoja ja kysymyksiä. Faktatiedon lisäksi ostaja kaipaa myös toisenlaista vakuuttelua. Miksi juuri tämä tuote tai palvelu on minulle paras? Onko se kenties testivoittaja? Millaisia eri käyttötarkoituksia tuotteella voi olla?

Jotta klikkaus ostoskoriin tapahtuu, tuotekuvien ja -tietojen on vastattava kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, jota ostajalla saattaa tuotteesta olla.

Myös hakukoneet kaipaavat hyvää sisältöä

Palvelu- ja tuotekuvauksilla sekä muilla verkkokaupan teksteillä on myös tärkeä rooli liikenteen kasvattamisessa hakukoneiden kautta.

Hakukoneet suosivat sivustoja, joissa on laajat ja laadukkaat tekstisisällöt. Kategoriatekstien ja tuotekuvausten lisäksi esimerkiksi blogit ovat hyvä keino tuottaa hakusanarikasta sisältöä omalle verkkokauppasivustolle.

Jotta esimerkiksi Googlen hakutuloksissa saavutetaan hyvä tulos, tarvitaan mielenkiintoista, ja tekstirikasta sisältöä, joissa on käytetty tuotteiden tai palveluiden etsinnässä käytettyjä hakusanoja. Joskus hakukoneita yritetään huijata kylvämällä teksti täyteen erilaisia asiasanoja, jolloin tekstin luettavuus kärsii. Tämä ei kuitenkaan kannata, sillä hakukoneiden algoritmit tunnistavat kelvottoman sisällön.

Selkeästi jäsennelty ja laadukas sisältö on siis avain niin lukijoiden kuin hakukoneidenkin miellyttämiseen.

Edessä vuoden kovin sesonki

Verkkokauppaostosten teko on erityisen vilkasta erilaisten kampanjoiden ja sesonkien aikana, joita loppuvuoteen osuukin useita: viime vuosina suosiotaan kasvattanut, Kiinasta alun perin rantautunut Singles Day (11.11.), Yhdysvalloista Suomeen rantautunut Black Friday (tänä vuonna 27.11.) sekä sen erityisesti juuri verkkokauppaan keskittynyt vastine Cyber Monday (Tänä vuonna 30.11.).

Joulukuun alussa alkaa joululahjakauppa, joka jatkuu aina lähes aattoon asti, josta siirrytäänkin sujuvasti loppuvuoden alennusmyynteihin

Panosta verkkokauppasisältöihin NYT ja aja liikennettä verkkokauppaan

Asiakkaiden on ensin löydettävä verkkokauppa, sen jälkeen heidät on vakuutettava tekemään ostos ja lopuksi heidät on saatava palaamaan kauppaan takaisin. Sisällöillä ja niiden kautta elämyksillä on iso rooli jokaisessa näissä verkkokaupan ostopolun vaiheessa. 

Verkkokaupan sisällöntuotanto on iso kokonaisuus, jota harvoin onnistutaan tuottamaan laadukkaasti ”oman työn ohessa”. Panostaminen sisältöihin jääkin usein tekemättä ajan puutteen vuoksi kokonaan. 

Kun ulkoistat verkkokaupan sisällöntuotannon, saat laadukasta sisältöä kustannustehokkaasti. Vaikka nopealla ajatuksella ulkoistaminen kuulostaa ylimääräiseltä kululta, maksaa se nopeasti itsensä takaisin: tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen sujuu ammattilaiselta nopeammin, kuin jos työtä tekisi itse. Lisäksi voit käyttää vapautuvan ajan oman ydinosaamisesi parissa.

Verkkokaupan sisällöntuotantoa harvoin onnistutaan tuottamaan laadukkaasti ”oman työn ohessa”.

Jos omat kädet eivät riitä sisällöntuottamiseen tai haluat parantaa jo olemassa olevia sisältöjäsi, ota rohkeasti yhteyttä. Barona Luovan sisällöntuottajilla on kokemusta eri toimialoilta ja erilaisista kohderyhmistä, joten voit olla varma, että saamasi sisällöt ovat juuri sinun yrityksellesi sopivia. Tarpeen mukaan rekrytoimme nopeasti uusia osaajia. Apuja saat kauttamme myös muuhun viestintään ja markkinointiin.

Muista: mitä enemmän verkkokaupan sisältöihin on valmis panostamaan, sen parempia tuloksia on odotettavissa verkkokaupan myynniltä.

Barona Luova palvelut

----

Lähde: Postin suuri verkkokauppatukimus 2020.

 

Aiheet: MarkkinointiLuova