Ovatko verkkokauppasi sisällöt kunnossa? Vaadi parempia tuloksia

Jaana Kaarela 22.11.2020

Ihminen selaa verkkokaupan sisältöä

Verkkokauppa sen kuin kasvaa, ja samalla kasvavat myös kuluttajien vaatimukset verkkokauppojen käytettävyydelle ja sisällöille. Mitä enemmän olet valmis panostamaan omiin sisältöihin, sen parempia tuloksia voit odottaa myös verkkokaupan myynniltä. 

Postin teettämän asiakastutkimuksen mukaan jo lähes 60 % suomalaisista on ostanut verkosta viimeisen kuukauden aikana. Postin tutkimuksen syy ihmisten lisääntyneeseen verkkokauppainnostukseen on yksinkertaisesti ostamisen helppous: kun ostokset voi tehdä töiden jälkeen omalta sohvalta istuen ruuhkaisten kauppojen sijaan, on valinta monille selkeä. 

Verkkokaupasta ostetaan paljon kodintavaroita, elektroniikkaa, kosmetiikkaa ja vaatteita, mutta myös erilaisten palveluiden myynti on siirtynyt isoksi osaksi verkkokauppa-alustoille. Hotellit, matkat ja vaikka teatterielämykset ostetaan nykyään verkosta, ja vaikka fyysisen tuotteen sijaan ostoskoriin sujahtaakin palvelu, on kyseessä yhtä lailla verkkokauppa. 

Laadukkaat sisällöt ohjaavat ostopäätöstä

Verkkokaupan suosion noustessa on noussut myös kuluttajien vaatimustaso verkkokauppojen käytettävyydelle ja sisällöille. Verkkokauppasisällöt tulee suunnitella niin, että sanoma ja tyyli vetoavat kohderyhmään. Sisältöjen on myös tarjottava ratkaisuja ja tuotava ilmi hyödyt, oli kyseessä sitten tuotteita tai erilaisia palveluja tarjoava verkkokauppa.

Kun ihmisiltä kysytään mitkä asiat verkkokauppakokemuksessa ovat tärkeitä, nousevat tarkat tuotekuvaukset ja kuvat jaetulle ykkössijalle. Verkkosivujen huono käytettävyys, suttuiset kuvat ja huonolla suomella kirjoitetut tai vajavaiset tuotetekstit ovat omiaan karkottamaan ostajat. Tähän ei yrityksillä yksinkertaisesti enää ole varaa. 

Verkkokauppaan kaivataan samanlaista elämyksellisyyttä kuin kivijalkakaupassa. Tuotteita halutaan tutkia, niistä halutaan tietoja ja kuvia halutaan ihastella ennen ostopäätöksen tekoa. Verkkokauppasisällön tulee tarjota jotain uutta ja innostavaa, jonka avulla erotutaan kilpailijoista, sinetöidään ostopäätös ja saadaan ostaja palaamaan takaisin.

Minkä kokoinen tuote on? Onko saatavilla eri värivaihtoehtoja? Onko tuote kotimainen? Ostotilanne voi herättää kuluttajassa monenlaisia pohdintoja ja kysymyksiä. Faktatiedon lisäksi ostaja kaipaa myös toisenlaista vakuuttelua. Miksi juuri tämä tuote tai palvelu on minulle paras? Onko se kenties testivoittaja? Millaisia eri käyttötarkoituksia tuotteella voi olla?

Jotta klikkaus ostoskoriin tapahtuu, tuotekuvien ja -tietojen on vastattava kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, jota ostajalla saattaa tuotteesta olla. 

Myös hakukoneet kaipaavat hyvää sisältöä

Palvelu- ja tuotekuvauksilla sekä muilla verkkokaupan teksteillä on myös tärkeä rooli liikenteen kasvattamisessa hakukoneiden kautta. 

Hakukoneet suosivat sivustoja, joissa on laajat ja laadukkaat tekstisisällöt. Kategoriatekstien ja tuotekuvausten lisäksi esimerkiksi blogit ovat hyvä keino tuottaa hakusanoja hyödyntävää sisältöä omalle verkkokauppasivustolle.

Jotta esimerkiksi Googlen hakutuloksissa saavutetaan hyvä tulos, tarvitaan mielenkiintoista, rikasta sisältöä, jossa on käytetty tuotteiden tai palveluiden etsinnässä käytettyjä hakusanoja. Joskus hakukoneita yritetään huijata kylvämällä teksti täyteen erilaisia asiasanoja, jolloin tekstin luettavuus kärsii. Se ei kuitenkaan kannata, sillä hakukoneiden algoritmit tunnistavat kelvottoman sisällön. 

Selkeästi jäsennelty ja laadukas sisältö on siis avain niin lukijoiden kuin hakukoneidenkin miellyttämiseen. 

Panosta sisältöihin nyt ja aja liikennettä verkkokauppaan

Asiakkaiden on ensin löydettävä verkkokauppa, sen jälkeen heidät on vakuutettava tekemään ostos ja lopuksi heidät on saatava palaamaan kauppaan takaisin. Sisällöillä ja niiden kautta elämyksillä on iso rooli jokaisessa verkkokaupan ostopolun vaiheessa. 

Verkkokaupan sisällöntuotanto on iso kokonaisuus, jota harvoin onnistutaan tuottamaan laadukkaasti ”oman työn ohessa”. Panostaminen sisältöihin jääkin usein tekemättä ajan puutteen vuoksi kokonaan. 

Kun ulkoistat verkkokaupan sisällöntuotannon, saat laadukasta sisältöä kustannustehokkaasti. Vaikka nopealla ajatuksella ulkoistaminen kuulostaa ylimääräiseltä kululta, maksaa se nopeasti itsensä takaisin: tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen sujuu ammattilaiselta nopeammin, kuin jos työtä tekisi itse. Lisäksi voit käyttää vapautuvan ajan oman ydinosaamisesi parissa.

Verkkokaupan sisällöntuotantoa harvoin onnistutaan tuottamaan laadukkaasti ”oman työn ohessa”.

Jos omat kädet eivät riitä sisällöntuottamiseen tai haluat parantaa jo olemassa olevia sisältöjäsi, ota rohkeasti yhteyttä. Baronan kautta saat sisällöntuottajia, joilla on kokemusta eri toimialoilta ja erilaisista kohderyhmistä, joten voit olla varma, että saamasi sisällöt ovat juuri sinun yrityksellesi sopivia. Tarpeen mukaan rekrytoimme nopeasti uusia osaajia. Apuja saat kauttamme myös muuhun viestintään ja markkinointiin.

Muista: mitä enemmän olet valmis panostamaan verkkokauppasi sisältöihin, sen parempia tuloksia on odotettavissa.