Myyntipäivä Turussa juuri ennen torstain valtakunnallisia avoimia ovia

turku

Turun keskustassa sijaitseva Baronan toimisto on tullut tutuksi paikallisessa katukuvassa. Baronan myynnin ja kaupan toimialan Jussi Rissanen ja Valtteri Karjula vierailivat tänään Turun toimistolla myyntipäivän merkeissä ja tutustuivat samalla siellä työskenteleviin kollegoihin. Tässä ennakkomaistiaisia myös tulevaa torstaita ja Baronan valtakunnallisia avoimia ovia ajatellen - tervetuloa hetkeksi Varsinais-Suomeen ja Turkuun!

Päivän agendana oli pitää sisäinen "myyntipäivä" ja vaihtaa ajatuksia käynnissä olevista asiakkuuksista ja yhteisprojekteista Baronan sisällä. Baronan myynnin ja kaupan toimialan myyntijohtaja Jussi Rissanen asetti päivän tavoitteeksi varmistaa baronalaisten yhteisen suunnan niin nykyisissä kuin uusissa asiakkaissa - oli sitten työntekijän omana toimipaikkana Turku, Helsinki tai Oulu.

Jussin esityksen agenda rakentui vahvasti myynnin tekemisen ja johtamisen ympärille. Mitä myymme ja mitä myyminen on? Miten asiakkaaseen vaikutetaan tai miten luodaan omaa näkemystä?  Jussi halusi auttaa kollegoita tehokkaassa ja laadukkaassa kontaktoinnissa, sekä havainnollistaa Baronan eri alueiden tuomat synergiat ja mahdollisuudet. Omasta urastaan Baronalla Jussi kertoi näin;

Olen löytänyt henkisen kodin Baronalta. Nyt puolentoista vuoden aikana olen saanut auttaa myynnin ja kaupan toimialan myyntiä ja ihmisiä eteenpäin. Syksyn pääpainopiste on alueyhteistyössä, kuten täällä Turussa!

Barona_Turku_Jussi_Rissanen

Esittelyssä Turun baronalaiset - mitä odotuksia päivältä?

Jussi pyysi osallistujilta palautetta ja odotuksia tulevasta päivästä. Osallistujakunta muodostui Turun alueen liiketoiminta-ja myyntijohdosta sekä henkilöstökonsulteista. Ensimmäisenä ääneen pääsi HR-koordinaattori Laura Ström, joka kertoi myynnin merkitsevän hänelle ratkaisuja asiakkaan ongelmiin. Rekrytointikonsultti Joonas Maunula Lauran vierestä mainitsi taas myynnin olevan vaikuttamista. Joonas odotti päivältä eritoten muiden osallistujien kokemusten ja oppien kuulemista.

Henkilöstökonsultti Riia Rantakivi muotoili taas myynnin olevan aitoja kohtaamisia. Omasta horeca-taustasta johtuen Riia myös halusi laajentaa tietouttaan muille toimialoille. Asiakkuuspäällikkö Sari Laitala kiteytti myynnin merkitsevän hänelle rinnalla kulkemista, jolloin yhdessä tekeminen oli kaikki kaikessa! Pöydän etuosassa istuneen henkilöstökonsultti Linda Nevanpään mielestä, myynnin tekemisen taustalla vaikutti luottamuksen herättäminen asiakkaaseen. Omana itsenä toimiminen herätti aina enemmän luottamusta kuin pinnallinen esittäminen.

Linda palkittiin viime viikolla loistavista suorituksista myynnin ja kaupan toimialalla - iso käsi vielä hänelle!

Seniorikonsultti Anu Marttila lausui sanat, mitä Jussi oli halunnut jonkun sanovan; myynti oli kovaa työtä. Sitä paitsi myynti oli asiakkaan tuntemista, kuten asiakkuuspäällikkö Pirjo Rouhiainen mainitsi. Tähän seniorikonsultti Kati Blinnikka-Pullola puolestaan vielä lisäsi, että asiakkaan tuntemisen lisäksi myynti oli asiakkaan kuuntelua. Viimeisenä ääneen pääsivät myös myyntipäällikkö Ville-Pekka Koski sekä aluejohtaja Timo Vauhkonen. Kaikkein parasta myyntityötä heidän mukaansa oli toteutettu palvelulupaus

Kun hoidetaan hyvin se mitä luvataan, se on parasta myyntiä. 

Barona_Turku_toimihenkilot

MITÄ ASIAKAS OSTAA? Pystyykö tähän vaikuttamaan?

Turun kollegoiden esittelyiden ja odotusten jälkeen, seuraavana tehtävänä oli pohtia asiakkaan odotuksia. Mitä asiakas oikeastaan meiltä ostaa? Jussin mukaan puntarissa oli aina hyöty-panos-suhde, jolloin vaa'assa painoivat peliin laitetut eurot sekä asiakkaan siitä saamat hyödyt.

Tuloksia, saavutuksia, hyötyjä ja myyntiä ennen kuitenkin oli luottamus. Johtamisen kulmakivessä, johon siis luottamus, innostus, arvostus ja oppiminen kuuluivat, suomalaisilla esimiehillä (lue myyjillä) oli Jussin mukaan kunnossa ensisijaisesti luottamus. Toisessa ääripäässä, heikoin osa-alue oli taas innostus. Jussi kysyikin osallistujilta, millä me innostamme toisiamme, sillä innostus kuitenkin korreloi eniten työryhmän tehokkuuteen ja tulokseen.

Palataksemme luottamuksesta ja innostuksesta takaisin myyntitilanteeseen ja Baronan arkeen, myyjä tietää asiakkaastaan ennakkoon erinäisiä asioita. Myyjän ja asiakkaan myyntitilannetta määrittelee isossa kuvassa ajoitus ja kilpailutilanne. Jussi havainnollisti piirtämällä kuvan ja siihen myyjän ja asiakkaan välille kulkevan katkoviivan. Asiakkaan puolella voisivat painaa tietyt faktat (30 %), jotka vaikuttavat merkittävästi hänen päätöksentekoonsa. Tällöin asiakkaan kädet ovat sidotut taustalla vaikuttavien faktojen vuoksi.

Toisekseen, asiakkaan puolella vaikutti tunne (70 %). Tunne piti sisällään asiakkaan mielikuvat, kokemukset sekä juuri sillä hetkellä vaikuttavan tunnetilan. Tunnetta oli myös asiakkaan kertomat arvostukset ja kiinnostuksen kohteet. Kaikki nämä pitää tunnistaa ja niitä kunnioittaa. 

Myyjä valmistautui myyntitilanteeseen tuomalla päätöksentekoon omat palvelunsa, ratkaisunsa ja tuotteensa. Myyjän tehtävänä oli sitoa asiakkaan puolelta tulevat ja päätökseen vaikuttavat faktat ja tunne-elementit, ja rakentaa omat ratkaisunsa niiden alle - ja niitä kunnioittaen. Myyjä tekee myyntitilanteessa päätöksen siitä, mitä ratkaisuja tai palveluita pystytään näissä puitteissa tarjoamaan, miten yhteistyö aloitetaan ja kuinka kaivatut tulokset saavutetaan.

Tulos - panos - Pätevyys - Edellytykset 

Ruokailun jälkeen viimeisessä osiossa keskityttiin käytännön myyntitilanteisiin. Ennen yhdessä tehtäviä harjoituksia, Jussi puhui myynnin johtamisesta sekä tuloksiin vaikuttavista tekijöistä. Jos myyntijohtaja - kuten vaikkapa Jussi itse - kaipaa johdettaviltaan tuloksia, hänen on pystyttävä johtamaan henkilöstön määrällisiä ja laadullisia panostuksia. Henkilöstön taitotasoon voitiin vaikuttaa kouluttamisella, mutta myyntityössä tarvittavaan tahtoon vaadittiin jo enemmän yksilön omaa päätöstä ja asennetta.

Kun myynti on oman tekemisen peruspilari, silloin myös teet sitä mielummin.

Myyntipäivien aikana kertasimme samalla yhdessä myynnin ja kaupan toimialalla tarjottavat ratkaisut. Meidän myytäviin palveluihin kuuluivat henkilöstövuokrauksen ja rekrytoinnin lisäksi esimerkiksi kaupan ulkoistuspalveluita. Näiden rinnalla asiakkaalle tarjottiin myös rekrymarkkinointia, myynnin valmennuksia ja psykologisia soveltuvuusarviointeja.

Intensiivisen työpäivän jälkeen kokosimme vielä kerran päivän aikana saadut opit. Jussin valmennus keräsi kiitosta Turun baronalaisilta, sillä myyntipäivä sisälsi sopivasti teoriaa ja jätti samalla käytännön tunnejäljen tehdyillä harjoituksilla. Turussa tekemätöntä työtä ja myytävää kyllä piisasi jatkossakin, sillä tänä päivänä Varsinais-Suomen liike-elämän kasvu jatkui kiivaana. Tässä kasvussa myös Baronan Turun toimiston väki halusi olla auttamassa.


Tervetuloa kyläilemään Baronan Turun toimistolle tulevana torstaina 19.9.2019. Ovet ovat auki niin paikallisille päättäjille, työnhakijoille kuin tekijöillekin! Ohjelma alkaa klo 14.00. Luvassa on tapahtumia ja tekemistä aina kello 19.00 saakka. Tee ennakkoilmoittautuminen ja katso tarkempi ohjelma alta.

New call-to-action

Muista kertoa osallistumisestasi myös Facebookissa - täältä Turun toimiston FB-tapahtumaan.

Aiheet: TurkuMyyntityöAjankohtaistaVastuullisuusTyötraineriAvoimetovet

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New call-to-action