Hyvä kumppani auttaa tunnistamaan, missä tarvitaan markkinoinnin tekemistä myös poikkeusaikana

Luova-blogi-nostokuva

Jaana Kaarela on toiminut vuosina 2018-2019 Baronalla brändikehityksestä vastaavana johtajana ja vuodesta 2015 Baronan markkinoinnin, median ja viestinnän tekijöitä välittävän yksikön Luovan vetäjänä. Kaarelalla on myös pitkä kokemus markkinoinnin tuloksellisesta tekemisestä ja johtamisesta jo ennen Baronaa. Hän haluaakin herätelläkin yrityksiä miettimään, miten huolehtia poikkeusaikanakin laadukkaasta ja tehokkaasta markkinoinnin ja viestinnän tekemisestä.

Perinteisesti talouden laskusuhdanteessa aletaan karsia kuluja myös markkinoinnista.
Miten näet tämän mallin sopivan nykyaikaan ja tähän poikkeustilanteeseen?
Uskoisin, että tässä poikkeusajassa kuluja karsitaan tasapuolisesti ympäri organisaation vastaamaan tämän hetken tilannetta. Toisaalta jos omalla alalla on ilmatilaa nähtävissä, voisi laadukas sekä kekseliäs markkinoinnin tekeminen omilla tai lainaosaajilla esimerkiksi Barona Luovan kautta olla hyvä veto.

"Niukkuus kasvattaa aina luovuutta ja tämä tilanne tuottaa varmasti myös uudenlaista markkinoinnin ja viestinnän tekemistä."

Verkkokaupan ja digitaalisten palvelujen kysyntä on kasvanut reippaasti korona-aikana.
Esimerkiksi Verkkokauppa.com siirtyi hiljattain Helsingin pörssin päälistalle ja on näkyvästi panostanut mm. mainontaansa poikkeusaikana. Mitä tämä sinusta viestii?
Eri verkkokauppojen kanssa kevään aikana keskustelleena, luen tätä ostokäyttäytymisen muutoksena. Muutos tulee varmasti olemaan pysyvää monilla tuotealueilla, sillä kotimaisen verkkokaupan ennustetaan kasvavan kohisten. Verkkokauppa.com on hyvä esimerkki suomalaisista edelläkävijöistä, joiden pitkäjänteistä työtä olen seurannut ja ihaillut jo PC-SuperStoren ajoilta. Tekevät hyvinkin koukuttavaa digitaalista markkinointia.

Markkinoinnin tekijöistä on myös perinteisesti käytetty ilmaisua  ”ylitarjonta-ala” eli tekijöitä on ollut tarjolla enemmän kuin työpaikkoja. Onko tämä sinusta edelleen kehityksen suunta ja miten organisaatiot voisivat varmistaa että heillä on juuri tarvittavat osaajat töissä?
Luova on tehnyt rekrytointia vuodesta 2016 alkaen ja olemme auttaneet monia asiakkaitamme löytämään osaajapoolistamme nopeasti osaavan tekijän. Vaikka markkinoinnin geneeristä osaamista on tarjolla laajasti, tilanne menee haastavammaksi kun lähdetään etsimään tietynlaista persoonaa, joka tuntisi omakseen yrityksen kulttuuriin ja pystyisi tuomaan myös uudenlaista kyvykkyyttä asiakkaan osaamiskapeikkoihin.

"Silloin korostuu meidän ammattitaitomme tunnistaa ja löytää tällaiset osaajat, sekä kyky mätsätä näitä osaajia asiakkaiden tarpeisiin."


Jatkona edelliseen: Miten yritys voi kustannustehokkaasti pitää kiinni laadukkaasta luovasta
tekemisestään, että osaajistaan?

Laadukkaaseen luovaan tekemiseen yhdistyy aina analyyttisyys – se on minusta työelämässä ja tulevaisuudessa ihannekombo. Molemmat ominaisuudet saadaan esille luottamuksen ja turvallisuuden ilmapiirissä ja ehkä jopa eri ihmisistä. Parhaimmillaan syntyy aivan uudenlaisia innovaatioita markkinoinnin tekemiseen. On myös huomioitava, että:

"Poikkeuskevät on siirtänyt loputkin luovan työn tekijät etätöihin ja kyselyiden mukaan tämä on lisännyt työn tuottavuutta. Miten tämä hoidetaan jatkossa, jotta kuorma ei kasva ja tuottavuus tulee näkymään viivan alla, on iso johtamiseen liittyvä kysymys." 

Suosimaani yhteiskehittämistä tämä tilanne myös haastaa, mutta ei tee mahdottomaksi. Esimerkkinä etänä vetämäni yhteisöprojekti ennen pääsiäistä, josta saimme erinomaisia tuloksia.

Miten lähtisit rakentamaan organisaatioiden omaa osaamispoolia vs. esimerkiksi Baronan kaltaisten toimijoiden hyödyntäminen?
Esimerkiksi hahmottelemalla pitkä aikavälin osaajatarvetta. Mitkä ovat keskeiset asiat, joita tulee saada aikaan esim. myynnin ja markkinoinnin toimesta ja millä kyvykkyyksillä näitä rakennetaan. Osa tehtävistä ja projekteista esim. lanseeraukset voivat vaatia vain tietyn määrän viikkotunteja ja toimenpiteitä rajattuun kohderyhmään esim. sisällöntuotannossa. 

"Silloin poolien ja osaajien hyödyntäminen esimerkiksi meidän kauttamme antaa lisätukea jo olemassa oleville tekijöille yrityksessä. Samalla nämä uudet tekijät pääsevät sisälle yrityksen toimintatapoihin ja kulttuuriin, ja voivat tarvittaessa jäädä pidemmäksikin aikaa."

Miten näet alan rekrytointipalvelujen muutoksen yleisemmin? Onko yksinyrittäjyys/freelancertoiminta yleistymään luovan alan tekijöiden joukossa?
Tästä on hyvää dataa olemassa. Toisaalta luovaa tekemistä, jota ei voida robotiikalla hoitaa, tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja kapasiteettia vapautuu myös uuden kehittämiseen robotiikan avulla. Myös yksinyrittäjyyden kasvava trendi on ollut jo vuosia vahva.  Muistelen esimerkiksi tulevaisuustutkija Ilkka Halavan todenneen muutama vuosi sitten, että vuonna 2030 työstä 60 % tehtäisiin mm. itsensätyöllistäjänä, yrittäjänä ja freelancerina  ja vain 40 % palkkatyössä.

Uutta kauppaa ei tule ilman myyntiä ja markkinointi on vahva myynnin pari. Samoin viestintää ja mediaosaamistakin tarvitaan taantumasta nousemiseksi. Miten nostaisit näiden alojen ammattilaisten arvostusta?

"Laadukas ja erottuva sisältö, joka vastaa kohderyhmän ja asiakaspolun tarpeisiin edellyttää mm. hyvää yhteistyötä myynniltä ja markkinoinnilta."

Eikä tämä tehtävä ole helppo, mistä nostan hattua kaikille tätä työtä onnistuneesti tekeville. Samoin viestinnän taiturit, jotka pystyvät nostamaan esille näitä onnistumisia ja liittämään yrityksen osaksi
laajempaa yhteiskunnallista kontekstia ja keskustelua ovat tärkeä tukijalka yrityksessä. Uskon, että monessa yrityksessä on ymmärretty näiden arvo.
   

Muuta, mitä haluaisit kommentoida?
Pitkän eristyksen jälkeen uskaltaudun tällä viikolla pieneen leffateatteriin katsomaan elokuvaa isolta kankaalta ja nauttimaan lasillisen kylmää juomaa. Jotta näin tämän leffan, oli sitäkin joku markkinoinut, omilla tai lainaosaajilla.  


Barona Luova palvelut

Aiheet: TyöelämäAjankohtaistaLuova