Loppu logistiikkapäällikön painajaisille

Asiantuntijapalvelut_Logistiikka_blogi

Olen urallani toiminut logistiikkapäällikkönä neljässä eri yrityksessä. Näissä yrityksissä organisaationi koko vaihteli alle kymmenestä reiluun kolmeensataan. Toimialat olivat kaikkea suklaasta kattotiiliin, mutta aina tehtävässäni vallitsivat samat tietyt tuskat. Kuka tahansa operatiivisesta logistiikasta vastannut tietää millaiset. Pahinta oli aamuisin, kun sähköpostin avaaminen hirvitti. Onko joku tuote lopussa, onko varastotyöntekijä sanonut puhelimessa pahasti toimihenkilölle, onko joku asiakas joutunut pettymään logistiikkaan, onko joku kustannus tehnyt liian suuren loikan – tai onko joku muu sadasta mahdollisesta pieleen menevästä asiasta mennyt pieleen.

Kaikissa työtehtävissä on aina tuskaa. Sen kokemista ehdottomasti helpottaa, jos on joku kollega, jonka kanssa sen voi jakaa. Logistiikkapäällikölle on melko tavallista, että hän on yrityksen ylin logistiikan edustaja, jolloin vertaistukea on vaikea saada oman yrityksen sisältä. Hyvin tyypillistä on myös se, kun logistiikka onnistuu yli odotusten – saa aikaan aivan mielettömän suorituksen – ei sitä kukaan logistiikan ulkopuolella tajua. Kyllähän näitä onnistumisia voi logistiikan kesken juhlistaa, mutta lohtu on laiha, jos muilta organisaation yksiköiltä tunnustus tulee olankohautuksena.

Nyt Barona Logistiikassa olenkin hämmentävässä tilanteessa. Minulla on kollegoinani yli 20 sisälogistiikan ammattilaista. Kokemusta meiltä löytyy muutaman sadan eri yrityksen logistiikasta. Jos meidät likistäisi yhdeksi ihmiseksi, olisi hän ehdottomasti Suomen sisälogistiikan kovin tyyppi. Ehkä jopa Euroopan. Olisipa kiva, jos olisin tämän tyypin tuntenut logistiikkapäällikkövuosinani. Semmoisen tyypin kanssa olisi ollut hyvä jutella ja vähän ajatuksiakin vaihtaa.

Tätä kaikkea me sitten vähän pohdittiin. Ja asiakkaidenkin kanssa juteltiin. Kävi ilmi, että asiakkaille logistiikan vertaistuki voisi olla arvokasta, ihan kehityksenkin näkökulmasta. Kun meillä on tätä osaamista jo omasta takaa valmiina näin paljon, ja koska me voisimme auttaa logistiikan ammattilaisia, niin miksi emme niin tekisi. Ja niinhän me sitten tehtiin. Perustimme siis Barona Logistiikan Asiantuntijapalvelut. Konsultoinniksikin sitä voisi joku nimittää. Eli tiivistetysti asiakas saa meiltä tukea erilaisissa kehityshankkeissa; esimerkiksi strategiasuunnittelussa, automatisoinnissa tai prosessikehittämisessä. Ei varmasti löydy semmoista sisälogistiikan ongelmaa, jonka ratkaisemisessa ei meistä olisi apua. Jutteluseuraa meistä saa ihan ilimatteeksi – kun ruvetaan tosihommiin, niin laskunkin saa.

Elina_Laine_Barona_LogistiikkaSoita minulle, niin mietitään,
miten voitaisiin tehdä ihmeitä yhdessä: 
Elina, puh. 050 389 0272.

 

 
P.S. Voit myös tutustua webinaariimme, josta toivottavasti on sinulle heti hyötyä: 

New call-to-action

Aiheet: AjankohtaistaLogistiikkasisälogistiikkaasiakaskokemusasiantuntijapalvelut

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New call-to-action