Lomautukset haastavat hotelli- ja ravintola-alaa - Barona: "Tuemme asiakkaitamme liiketoiminnan murroksessa"

Barona_B2B_lomatus_paakuva_blogi

Koronapandemia pisti hotelli- ja ravintola-alan kurimukseen. Epävarmuus ja muuttuvat tilanteet ovat koetelleet myös Resteliä, joka joutui pahimmassa vaiheessa lomauttamaan 70 prosenttia työntekijöistään. Barona on seurannut koronatilannetta tarkalla korvalla ja tarvittaessa on auttanut asiakkaitaan nopeallakin aikataululla. Tulevaisuudessa siintää toivoa. 

Koko Suomi pysähtyi maaliskuussa 2020, kun pandemia levisi ja tiukat koronarajoitukset astuivat voimaan. Yhtäkkiset muutokset tarkoittivat pikaisten päätösten tekemistä ja sopeutumista yllättävään tilanteeseen. Lomautukset tulivat puheeksi pian myös Restelillä.

- Tilanne oli ennenkuulumaton. Ei ollut mitään ennakoitavuutta eikä tietoa, miten tästä eteenpäin. Vain hirveitä kauhukuvia. Ihan ensimmäisenä mietimme, miten kerromme tilanteesta ulospäin, kun yhtäkkiä asiakkaat katoavat. Lisäksi piti olla todella nopea, Restelin henkilöstöjohtaja Marika Mäkelä kuvailee vuoden takaisia tunnelmia.

Restel työllistää noin 2300 ihmistä ja lisäksi Baronan kautta noin 700 ihmistä vuosittain. Restelin kaltaisella isolla toimijalla on monenlaista pikaruoka-, huoltoasema- ja juomabisnestä ympäri Suomen. Korona iski rajusti erityisesti juomaravintoloihin ja tapahtuma-alalle.

- Liiketoiminta suli käytännössä yhdessä yössä. Samana päivänä, kun hallitus ilmoitti rajoituksista, laitoimme yhteistoimintaneuvottelukutsut menemään tapahtuma-alalle. Ymmärsimme kuitenkin pian, että tämä tulee koskemaan myös muita liiketoiminta-alueitamme.

Korkeimmillaan huhti-toukokuussa lomautettuna oli 1700 ihmistä eli 70 prosenttia Restelin työntekijöistä.

- Lomautukset lähtivät määräaikaisina kesään asti heti kaikille tasoille, eikä työsuhteen muodolla ollut väliä. Kaiken lähtökohta oli, että pyrimme välttämään irtisanomiset kaikin keinoin.

Lomautukset olivat inhimillinen kriisi – ”Hätä oli monella suuri”

Henkilöstöjohtajana Marika Mäkelä näki ihmisten tyrmistyksen, haasteet ja sopeutumisen ennennäkemättömään tilanteeseen. Monelle tilanne oli henkilökohtainen katastrofi.

- Lomautus oli shokki ihmisille. Se oli myös inhimillinen kriisi monelle. Monet eivät kuuluneet liittoon ja tippuivat tyhjän päälle. Hätä oli monella suuri ja tarinat todella surullisia. Tästä johtuen jaoimme puolet saamastamme koronatuesta lomautetuille työntekijöillemme, koska henkilöstö on tärkein voimavaramme.

Työtä oli kriisin keskellä lisäksi aivan jättimäinen määrä ja monia asioita tehtiin uudella tavalla ensimmäistä kertaa. Se lisäsi kuormitusta.

- Osa esimiehistä ei ollut koskaan hoitanut lomautuksia ja valmentamisen määrä oli valtava. Lisäksi yhtäkkiä piti opetella käyttämään tekniikkaa uudella tavalla. Muutamaan viikkoon tuli sellainen oppimatka, johon normaalisti menisi monta vuotta. Tämä on ollut valtava ponnistus ja todella opettavainen vuosi. Kuormitus on kuitenkin ollut myös suurta, Mäkelä sanoo.

Barona tukee kriisin keskellä asiakkaita - kesällä restel tarvitsi pikaisesti apua

 Barona on seurannut alan tilannetta herkällä korvalla ja pyrkinyt tukemaan asiakkaitaan vaihtelevassa ja tuulisessa tilanteessa. Asiakkuusjohtaja Katri Lempisen mukaan parhaassa tapauksessa Baronan rekrytointituella ja ammattitaidolla asiakkaat voivat keskittyä haastavien aikojen taklaamiseen.

- Täällä Baronalla me henkilöstökumppanina tuemme nyt ravintola-alan asiakkaita erityisesti vahvasti, kun liiketoiminta on murroksessa ja kysyntä on hankalasti ennustettavaa. Asiakkaamme pystyvät keskittymään omien palveluidensa tuottamiseen ja niiden myyntiin kysynnän noustessa, kun me olemme täällä valmiina koppaamaan rekrytointitarpeet ketterästi ja oikea-aikaisesti, Lempinen linjaa.

Tuki on näkynyt Restelin asiakkuudessa kesällä, kun koronatilanne hellitti hieman kaikkialla. Restelin Marika Mäkelän mukaan lomautuksia päästiin Restelillä purkamaan kesäkuussa. Mäkelän mukaan liiketoiminnan elpyessä yrityksellä oli ketjuja, joissa ei ollut yhtään lomautettua henkilöä.

- Ainoastaan tapahtumaravintolabisneksen henkilöstö on ollut lomautettuna maaliskuusta 2020 saakka. Ja on valitettavasti edelleen.

Mäkelän mukaan kesällä Restelillä oli lähes työvoimapula, kun tilanne parani niin nopeasti. Siinä vaiheessa joustavasta yhteistyökumppanista oli mukavasti apua.

- Keväällä jouduimme perumaan äkillisesti kaikki sovitut vuorot tapahtumabisneksessä sekä ison osan määräaikaisista Restelin yhteistyökumppanin Baronan kautta tulevista työntekijöistä. Kesällä Barona pystyi kuitenkin toimittamaan nopeasti henkilöstöä työvoimapulaamme paikkaamaan.

Tulevaisuus vielä avoin - toivoa kuitenkin on 

Kesän jälkeen tilanne on kuitenkin taas synkistynyt. Syksyn toinen aalto toi jälleen lomautustarpeen. Mäkelän mukaan tällä hetkellä Restelillä on jo kuudes yt-neuvottelukierros talon sisällä.

- Tärkeintä on pitää liiketoimintaa yllä ja saada työllistettyä ihmisiä niin paljon kuin pystymme. Aina, kun tilapäistä työtä on, tarjoamme sitä lomautetuillemme.

Mäkelän mukaan tilanne vaikuttaa tällä hetkellä epävarmalta muuntoviruksen ja rokotetilanteen vuoksi – kuten varmasti kaikilla toimialoilla.

- Mutta vaikka tulevaisuus näyttää nyt epävarmalta, uskon että lomautukset ja osa-aikalomautukset riittävät jatkossakin, eikä irtisanomisia tarvitse tehdä, Mäkelä miettii.

Baronan Katri Lempinen ymmärtää koko alan epävarmuuden. Kuitenkin epävarmuuden keskellä vahva kumppanuussuhde ja rehellinen keskusteluyhteys ovat erityisen tärkeitä ja kullanarvoisia asioita. Lempinen uskoo, että tulevaisuudessa hotelli- ja ravintola-alalla puhaltavat vielä positiiviset tuulet.

- Uskomme, että asiakasmäärät tulevat aikanaan palautumaan varsin nopeasti. Kun aika on oikea, me pystymme aloittamaan esimerkiksi täydentävän rekrytoinnin hyvin nopeallakin varoajalla, aivan kuten teimme kesällä 2020, hän vinkkaa.

Aiheet: b2bTyöelämäKoronaPoikkeustila

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New call-to-action