bTogether-päivässä juhlittiin Baronan kulttuuria ja yhdessä tekemistä

Bloginostokuva-Baronaday

Vuotuinen Barona-päivä osui tänä vuonna tasa-arvon ja Minna Canthin päivään. #bTogether2021 -tapahtuma kokosi yli 500 baronalaista linjoille, kun Baronan uusi Employee Experience Lead Essi Raunamaa ja johtaja Heikki Raulo starttasivat ohjelman turvavälejä noudattaen.

-Mahtava ohjelma luvassa, Raulo lupasi. Eikä lupaillut liikoja. Päivän kattaus sisälsi onnistumisia tilanteessa, jossa moni olisi jäätynyt.

Iltapäivän aikana sukellettiin katsomaan mihin suuntaan maailma ja työelämä ovat reilussa vuodessa menneet. Vuosi 2020 oli Baronalle paljon muutakin kuin koronavuosi, mikä näkyi vuoden kohokohdissa. Leimallista kaikille kohokohdille oli, että ne syntyivät yhteistyön tuloksena ja fyysisistä etäisyyksistä huolimatta poikkeuksellisessa tilanteessa.

Suorassa lähetyksessä baronalaiset pääsivät äänestämään mielestään parhainta onnistumista seuraavista kohokohdista: 

  • Klusteriorganisoituminen 
  • Jatkuvuuden turvaaminen korona-aikana 
  • Vantaan Avialogis-hanke 
  • Vaikuttavaa muutosturvaa – Yhteistyössä Saranen, Barona ja Momentous   
  • Lapin selviytyminen radikaalissa muutoksessa 
  • Työkykypalveluiden ennätyksellinen vuosi 
  • Itä-Suomen ketterä vastaus kolmella paikkakunnalla 
  • Vahva myyntipanos korona-aikana 

Voiton vei paljon julkisuuttakin saanut Avialogis-logistiikkakeskushanke, joka on loistava esimerkki baronalaisten kyvystä hakea uutta kasvua. Onnea koko logistiikan porukalle!

Tulevaisuus alkaa tästä - ja meillä on siihen ratkaisu

MVH-Bday

 -Seuraavaksi otetaan päivän ensimmäinen vieras. Synonyymi suomalaiselle työelämälle ja sen tulevaisuudelle, Raunamaa vihjasi.

Barona toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen ei säästellyt kiitossanoja puhuessaan baronalaisista ja siitä tavasta, millä kriisi otettiin vastaan.

-Tulkoon globaali pandemia ja silti me saamme mahtavia juttuja aikaiseksi. Meillä on huippujengi täällä tekemässä tätä.

Vanhala-Harmanen visioi tulevaa ja näki sen Baronan suhteen valoisana. Vaikka moni asia on muuttunut, megatrendit kuten verkkokaupan kehittyminen, väestön ikääntyminen, työvoima- ja osaajapula, keskipalkkaisen työn katoaminen, pitävät edelleen pintansaBarona voi tarjota ratkaisun niihin kaikkiin. 

-Vuonna 2030 Suomessa on 170 000 työikäistä vähemmän. Meidän pitää nähdä tulevaisuus mahdollisuutena, jossa me Baronalla ohjaamme ihmisiä uuden työn ääreen, Vanhala-Harmanen tiivisti. 

Hän otti esimerkkinä kaupan kassan työtehtävät, jotka digitalisoituvat kovaa vauhtia. Mihin koneen korvaama kassatyöntekijä voi työllistyä, kuin joka kaupassa on pian sama tilanne?

Barona voi tällöin olla se personal trainer ja coah, joka johdattaa uuden työn äärelle joko suoraan tai koulutuksen kautta.

Baronan palveluportfolio ei jätä ketään kylmäksi

Sekä asiakkaiden että työntekijöiden ja -hakijoiden odotusten kasvaminen ja muuttuminen olivat buustamassa Baronan organisaatiouudistusta ja ratkaisumyynnin kehitystä. Ääneen pääsivät mm. myyntijohtaja Henri Pynnönen, joka puhui Baronan palveluportfolion selkiyttämisestä ja viestin kirkastamisesta asiakkaiden suuntaan.

Sarasen strategia- ja liiketoimintajohtaja, sekä vastikään urajohtamisoppaan julkaissut Jenni Kankkunen nosti esiin työntekijäkokemuksen merkityksen osana asiakaskokemusta. Kankkunen muistutti, että auttamalla työnhakijoita eteenpäin autetaan myös asiakasta.

Koulutusohjelmien johtaja Ari Lähteenmäki ja Arffmanin myyntijohtaja Jussi Räikkönen nostivat esiin konkreettisen case-esimerkin Pohjanmaalta, jossa Barona ja Arffman yhdessä mm. Sedun ja julkisen työvoimahallinnon kanssa tulevat auttamaan alle 30-vuotiaiden nuorten työllistymistä. Kuulosti lupaavalta ja lisätietoa on pian luvassa.

Tekemisemme ytimestä uuden innovointiin

Bloginostokuva-Baronaday-Vesku-final

Baronan kivijalaksi usein mielletty rakennus- ja teollisuustoimiala on ottanut entisestään huimia kehitysaskeleita eteenpäin. Myyntijohtaja Teemu Runsas ja johtaja Jussi Yli-Niemi valottivat merkittäviä asiakasprojekteja. Suomen rakennuslogistiikan liiketoimintajohtaja Rami Collin kiitteli vakuuttavien tulosten lisäksi lämpimästi kollegoja ympäri Suomen.

Kun teollisuustoimialojen VP Juho Nojonen ja pitkän linjan baronalainen, johtoryhmän jäsen ja teollisuustoimialojen ja alueliiketoiminnan EVP Vesa Karjalahti ottivat stagen, iImassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Rikastamalla ydinpalveluitaan Barona luo entistä tiiviimmän suhteen asiakkaisiin ja esimerkiksi Qreformin kaltaiset yhteistyöt vievät tekemistä aivan uudelle tasolle.

Palvelualojen liiketoiminnasta vastaava johtaja Kari Heikkilä kokosi mielenkiintoisesti yhteen, miten keskustelemalla päästään monessa asiassa menestyksekkäästi eteenpäin ja päätti tunteikkaasti Nalle Puhin sanoin ”yhteistyöhön kaikki perustuu” – ja linjoilla sydän- ja liekkiemojit lensivät.

Yksi päivän pulssia nostattavimmista kohdista oli tieto, että Baronan merkittävin digitaalinen asiakasrajapinta Barona.fi tulee kokemaan lähiaikoina merkittävän uudistuksen. Product Owner Riikka Lehtonen, Lead Designer Anniina Hautala, UX designer Jussi Virtanen, kehittäjä David Gil de Gómez ja konsultti Sami Hostikka ovat osallistaneet baronalaisia laajasti parhaan mahdollisen sivuston rakentamiseksi - ja kehitystyö jatkuu.

Kun ruudulle lävähtivät ensimmäiset look&feel -versiot, alkoi tapahtumachatti laulaa. Mahtavia juttuja luvassa - mutta mitä, se selviää hieman myöhemmin.

BARONAN KULTTUURI KAIKEN KESKIÖSSÄ

Digitaalisuudesta ihmisten välisiin suhteisiin ja kulttuurin luomiseen. Henkilöstöjohtaja Marita Paajaste piti pysäyttävän puheen Baronan kulttuurin merkityksestä ja sen eteen tehtävistä toimenpiteistä.

Vaikka yhteisen Barona-kulttuurin edistämiseksi esimerkiksi pelisääntöjä on aika ajoin hyvä kirkastaa ja vahvistaa, ei kulttuuri lopulta synny ohjeita noudattamalla jossain ideaalitilassa vaan arjessa todeksi elämällä.

HR-päällikkö Riikka Reiman viittasi terävään ajatukseen “kulttuuri on sitä, kun kukaan ei ole katsomassa”. Toimialajohtaja Harri Alamäki totesi hyvin, että ”yrityskulttuuri mahdollistaa menestyksen, mutta voi olla myös sen suurin este”.

-Baronan ydin on ihmisissä, Paajaste alleviivasi.

Moni baronalainen varmasti hiljentyi linjojen toisessa päässä: nyt oltiin merkittävän ja tärkeän aiheen äärellä. Tästä jatkettiin toiseen tärkeään, toisella tavalla tunteita herättävään teemaan eli asiakaskokemuksen ja myynnin maailmaan.

Pian kuultiin hyviä näkökulmia asiakas- ja myyntityön kehittämisestä myyntipäällikkö Heta Honkoselta, aluejohtaja Raine Pulkkiselta, myyntipäällikkö Kristiina Tahlfeldtiltä, projektipäällikkö Jukka-Pekka Sokerolta sekä myyntijohtaja Alpo Arasmolta. Mieleen jäi laaja kehitystyö mm. asiakaskokemuksen parantamiseksi ja uudistukset raportointiin ja datalla johtamiseen.

 

PERINTEITÄ KUNNIOITTAEN KOHTI UUSIA MAHDOLLISUUKSIA

Epävarmoina aikoina perinteillä on paikkansa. Vuosimuistamisissa korostuu se, miten moni baronalainen on viihtynyt talossa jo pitkään. Toisaalta vuoden baronalaisen arvonnassa korostetaan, että jokainen baronalainen – niin viime viikolla aloittanut kuin taloon kaksikymmentä vuotta sitten tullut – on yhtä arvokas kokonaisuuden kannalta. Arvonnan voittajaksi tuli Tiina Piik, joka saattoi käynnistää viikonlopun juhlavissa merkeissä upen palkinnon kera.

Baronan livetapahtumat ovat aina olleet vertaansa vaille, eikä tämä tapahtuma omassa genressään hävinnyt vastaaville. Siitä pitivät huolta Barona Luovan taustatiimi Jaana Kaarelan johdolla, sekä lukuisat baronalaiset, jotka pistivät itsensä peliin virtuaaliyleisölle.

Vuosi 2021 – me ollaan Imus, kuten Gasellit tapahtuman päätteeksi räppäsivät! 

Gasellit

Aiheet: TyöelämäAjankohtaistaUutisetYhdessä tekeminen