Yhteenpuhaltava yhteisö saa varaston kiertämään

Yhteenpuhaltava yhteisö.jpg

Joulukuun alussa Barona Logistiikan myyntijohtaja Tarja Takala-Valtonen pyysi minua Tikkurilaan vierailulle. Olin mielissäni, sillä olin aiemmin ilmaissut haluni päästä kiertämään Baronan eri toimialoja. Samalla pääsisin kokemaan fyysisen työn merkityksen koko Baronan menestymisen tukijalkana.

Välittävä yhteisö juhlii yhdessä

Tikkurilan toimiston oven avatessani tupsahdin suoraan logistiikan aamupalaveriin. Ulosanniltaan lempeä palvelujohtaja Tuomo Leppänen toivotti minut tervetulleeksi joukkoon ja aloitimme aamun juhlistamalla henkilöstökonsultti Joonas Martikan valmistumista tradenomiksi. Työnantaja ja työkaverit halusivat muistaa Joonasta ansiokkaasta opiskelusta kaiken työnteon ohella.

Varsinaisen aamupalaverin agenda oli käydä läpi yhteiset asiat. Logistiikan toimialan ulkopuolisenakin ymmärsin joulun aiheuttavan pientä päänvaivaa logistiikalle, mutta yllätyksekseni kiireen läsnäolo ei näkynyt tilaisuudessa. Palaveri soljui selvästi suunnitellun lailla eikä kenenkään tarvinnut huutaa saadakseen huomiota. Keskusteluissa esiin nousseet yksilöiden onnistumiset nähtiin kaikkien yhteisinä saavutuksina.

Yhteinen arvopohja näkyy varaston kiertonopeutena

Aamupalaverin esittelyissä kävi ilmi, että toimihenkilöt olivat kerenneet hankkia kannuksia logistiikan alasta niin töistä kuin opiskeluista. Tunnistin tuossa hetkessä ympäristön missä olin ja uskalsin paljastaa oman ahtaaja-taustani Raahen satamassa.

Silmämääräisesti katsottuna toimistolla työskentelevien toimihenkilöiden keski-ikä alkoi mielummin kakkosella kuin kolmosella. Ajattelinkin alkuun työntekijöiden nuoren iän olevan se yhdistävä voima, johon heidän menestymisensä perustui. Minun oli kuitenkin vielä pakko mennä utelemaan palvelujohtaja Leppäseltä oikeaa vastausta Barona Logistiikan hyviin tuloksiin.

"Täällä toimihenkilöt tekevät työtä samalla mentaliteetilla kuin varastollakin."

Tuomon kiteyttämä ydinviesti juontuu siitä, että jokaiselle varastotyöntekijälle päivän tavoite näyttäytyy jo varaston ovella. Yksinkertaisesti tietyn tavaran pitää olla pakattuna tiettyyn ajankohtaan mennessä. Tämä päivittäinen tavoite ja tehtävä työ eivät ole ihmetyksen aiheita vaan syvällä varastotyöntekijän selkärangassa. Välillä työt venähtävät ja työntekijät saattavat joutua venymään, mutta aina kaikki saadaan tehtyä juuri niin kuin ollaan alun perin asiakkaalle luvattu. Tavara pääsee lähtemään maailmalle.

Päästessäni mielikuvista takaisin Tikkurilan toimiston arkeen, olikin hämmästyttävä huomata, miten Barona Logistiikka oli onnistunut säilyttämään tuon varastotyöntekijöiden mentaliteetin myös toimihenkilöidensä työssä. Ihmetystäni lisäsi se, että Tuomo kertoi asian olevan pelkästään sisäistetty käytäntö eikä mikään yleisesti teroitettu teema. Mikäli toimistolle saapui uusi työntekijä, hän näki asian samalla tavalla kuin uusi varastotyöntekijä varaston ovelta katsoessaan; nämä kaikki pitäisi olla iltaan mennessä tehtynä - alan siis tekemään.

Ennakointi lisää vapautta

Päättelin käyntini perusteella Barona Logistiikan yhdeksi keskeisimmäksi kilpailutekijäksi ennakoinnin. He selkeästi poikkesivat normaalista tavasta niin, että päivittäisen asiakkaan kanssa käydyn vuorovaikutuksen seurauksena he pystyivät ennakoimaan mitä tuleman piti. Syvällisen asiakasymmärryksen vuoksi ennakointi antoi heille aikaa löytää oikeat ratkaisut ja palvelut asiakkaiden tarpeisiin. Samalla he säästivät selvää aikaa esimerkiksi rekrytoinneissa.

En ollut aiemmin tajunnut vahvan asiakaskeskeisyyden olevan oikeasti merkittävä asia yrityskulttuurin kannalta. Ylipäätänsä työn merkityksellisyys ei kerennyt päästä unohtumaan yhdeltäkään työntekijältä, koska nopeasyklinen työ ja asiakkaan kanssa suoraan käyty vuorovaikutus imaisivat mukaansa. Tieto asiakkaan tarpeista ja kuulumisista jalostui suoraan konkreettisiksi teoiksi ilman turhia välikäsiä tai pallotteluja.

Ymmärsin, että Barona Logistiikka toteuttaa omalla ennakoivalla mallilla juuri sitä teemaa, mitä kaikki Baronan työntekijät haluavat omalla tekemisellään vaalia. Ennakointi lisää vapautta ja samalla vastuu kannetaan niin itsestä kuin asiakkaasta. Siitä syntyy ylivoimainen yrityskulttuuri että ainutlaatuinen asiakaskokemus.

Haluatko sparrausta logistiikan toimivuuteen ja onnistuneeseen ulkoistamiseen? Lataa suosittu oppaamme:

Logistiikan ulkoistamisen opas

Aiheet: LogistiikkaTuottavuus

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New Call-to-action