Slush tulee - oletko valmis?

Slush tulee oletko valmis.jpg

Vuoden 2014 Slush oli käänteentekevä. Ensimmäistä kertaa kokenut messuscoutti loksautti leukansa astuessaan sisään Messukeskuksen ovesta. Slush oli kasvanut ulos Kaapelitehtaan kuorista, runollisesti sanottuna hieman samoin kuin vanha kunnon Nokia aikanaan kuoriutui kaapeleistaan, ja muutti maanpäälle laskeutuneeseen avaruusalukseen.Slushin tunnelma värivaloineen oli kuin sekoitus seuraavan lennon jännitystä ja reivien energiaboostia.

Slushia voinee kuvailla ylipitkiksi bisnesreiveiksi.

 

Vuoden 2015 Slush oli jo vakiintunut ja paisunut entisestää. Kenties liiankin isoksi? Käytävillä tuli vastaan tuttuja, jotka kertoivat, että oli pakko tulla katsomaan mitä täällä tapahtuu. Välttämättä agendaa ei ollut, mutta pelkäksi ihmettelyksi Slushia ja sen kaltaisia tapahtumia ei kannata jättää.

Slushia voinee kuvailla ylipitkiksi bisnesreiveiksi, joihin kannattaa tankata ja varustautua kunnolla. Seuraavaksi muutama valmistautumisohje ja jaksat tampata läpi kolme yötä ja kaksi päivää. Niin – kolme yötä - kuvittelitko tosiaankin jääväsi pois kaikista oheistapahtumista?

Slushiin, kuten kaikkiin muihinkin tapahtumiin kannattaa miettiä tavoite, muuten osallistuminen on ajanhukkaa. Nykypäivänä seminaarit ja messutapahtumat ovat olennainen osa verkostoitumista ja sosiaalisen kontaktipääoman luomista ja ylläpitoa. Tämän lisäksi some -työkalut, kuten Linkedin, ovat näppärä keino osoittaa kuinka verkostoitunut todellakin olet.

 

Messukävijän perusperiaatteet -  do’s and dont’s:

Kun valmistaudut:

  • Slush on tämänhetkisistä tapahtumista se tavoitehakuisin. Samoin kuin pitchaus-kisaan osallistujat myös sinun kannattaa miettiä oma myyntipuheesi. Voit tehdä parikin versiota tyyliin 30 sekuntia, 2 minuuttia. Pitemmät esitelmät voit siirtää parempaan ajankohtaan.

  • Jos uusien ihmisten tapaaminen on pikemminkin pakkopullaa, motivoidu miettimällä mitä etua verkostoituminen tuo edustamallesi yritykselle ja tietenkin sinulle itsellesi ammattilaisena.

  • Kun valitset messutarjonnasta sopivia sessioita, mieti opitko kenties jotain uutta vai olisiko mahdollisuus tavata uusi bisneskontakti?  Voit valmistautua esimerkiksi käymällä osallistujaluettelo tai ohjelma läpi.

  • Slushin tyyppisiin massatapahtumiin kannattaa sopia tapaamisia jo valmiiksi, muuten on vaara, että et tavoita haluamaasi henkilöä. Tee lista henkilöistä, joita ensi sijassa haluat tavoittaa, mutta jätä tilaa myös hengailulle. Odottamattomia tilaisuuksia = ihmisiä saattaa kävellä vastaan juuri hetkellä jolloin vähiten sitä odotat.

  • Mieti millainen on sinun lähestymistapasi verkostoitumiseen. Missä tilanteissa olet parhaimmillasi? Oletko parempi face-to-face vai oletko parhaimmillasi ryhmässä? Pystytkö järjestämään esimerkiksi pienimuotoisen lounastilaisuuden, johon kutsut kiinnostavia tyyppejä - jo tuntemiasi ja niitä joihin haluat tutustua. Muista kertoa keitä tulee paikalle. Jotain teknoyrittäjää kiinnostaa taatusti potentiaalisen rahoittajan tapaaminen tai muu sellainen.

  • Mieti oma aikasi strategisena sijoituksena. Key Speakers – nimikkeellä olevat puhujat ovat yleensä ihan kivoja ja mainitsemisen arvoisia, mutta monesti arvo on sama kuin kävisit katsomassa sirkushevosta. Enemmänkin viihdearvoa kuin kontaktiarvoa. Tärkeämpää on esityksen sisältö ja oppiminen. Itse tykkään käydä tukemassa kavereita kun he pitchaavat. Muutama ystävällinen, kannustava naama katsomossa antaa kummasti itseluottamusta.

 

Itse tapahtumassa:

  • Älä missään nimessä hengaa vain työkavereidesi kanssa – näet heitä joka päivä töissä muutenkin.

  • Haukkaa liian isoa palaa eli ei todellakaan kannata vetää yötä päivää. Vaikka Slushissa on kuinka hauskaa voit palaa loppuun kun yrität osallistua ihan kaikkeen.

  • Ole oma itsesi. On raskasta esittää jotain muuta kuin tosiasiassa onkaan.

  • Kuuntele. Ja jos järjestät jotain, anna vieraiden loistaa. Ole loistava isäntä tai emäntä; kysele esimerkiksi mikä oli kiinnostavaa ja esittele vieraita toisilleen. Mikään ei ole niin tympeää kuin lasi kädessä pönöttäminen tuiki tuntemattomien keskellä.

Parhaissa tilaisuuksissa sekä tavataan uusia kontakteja, että lujitetaan jo olemassa olevia suhteita. Miksi muuten konferensseja järjestettäisiin vuosi vuoden jälkeen? Taitavat verkostoitujat laativat oman agendansa. He myös ottavat yhteyttä tapahtuman jälkeen.

Fyysisestä puolesta voi sanoa, että syö, juo vettä ja nuku riittävästi, varaa vaihtokengät erityisesti jos seisot ständillä koko päivän. Jätä muutama happy hour väliin – niitä piisaa. Älä ohjelmoi päivääsi liikaa, vaan jätä aikaa sattumille.

Oletteko digitalisoimassa liiketoimintaanne? Lataa suosittu opas yrityksen digitaaliseen transformaatioon!

Johtajan opas yrityksen digitaaliseen transformaatioon

Aiheet: RekrytointiIT