Ei aamusella tiedä, kuinka lystiä illalla on - SuperDay

Ei aamusella tiedä kuinka lystiä illalla on.jpg

Eilinen Baronan Groupin järjestämä superbuukkipäivä jätti minuun lähtemättömän vaikutuksen. Intensiivinen päivä alkoi kello 07.30 yhteisellä aamupalalla Helsingin Kulttuuritalolla, jonka jälkeen ohjelmaa jatkui pitkin iltaa. Superbuukkipäivä ei nimensä mukaisesti ollut pelkästään yksi päivä, vaan ylipäätänsä koko viikon teemana oli buukata tapaamisia. Kulttuuritalon yhteinen kohtaaminen oli viikon kliimaksi, sillä silloin saimme kaikki yhteisön tekijät saman katon alle. Tarinan mukaan, Baronan historian ensimmäinen superbuukkipäivä pidettiin Kytäjällä. Hyväksi koettua ja sangen tehokasta perinnettä on jatkettu näihin päiviin asti. Tuloksellisesti!


#Superbuukkipäivä

Superbuukkipäivän yhteisessä osuudessa, saimme ensin kuulla näyttelijä Johannes Lahtelan esityksen siitä, kuinka esiinnytään taidolla ja tyylillä. Johanneksen koulutustapa oli mukaansatempaava, sillä kerta toisensa perään baronalaisia pyydettiin (lue käskettiin) lavalle vetämään esimerkki-esityksiä. Kaiken kynsien puremisen keskellä jäi mieleen Johanneksen lause esiintymisestä: "Tässä lajissa ei tule koskaan valmiiksi". Johanneksen mukaan kaikista ihmisten välisistä kohtaamisista, painoarvo tulee non-verbaalisesta kommunikaatiosta. Sen osuus on huikeat 93%! Samalla todettakoon sanojen osuudeksi jäävän vain 7%. Esiintyessä on siis merkitystä vain sillä, miten ihminen kertoo oman asiansa. Kokeneen esiintyjänkin rutiini suoritus voi mennä mönkään sillä, että esiintyjä unohtaa aidon läsnäolon.

Ei se mitä sanotaan, vaan MITEN se sanotaan.

Päivän jatkuessa, superbuukkipäivän ohjelmaan lukeutuivat erilaiset valmennukset. Sikäli harmi, että meidän piti rajata mihin valmennukseen osallistuimme, sillä itseäni kiinnosti kaikki kolme. Olimme saaneet vieraaksemme alansa parhaat kouluttajat.

1) Henkilöbrändisi - Miten ja miksi / Ville Tolvanen

2) Social selling / Sani Leino

3) Sosiaalinen rekrytointi / Tom Laine

 

Koskenranta

Päräyttävien valmennuksien jälkeen hyppäsimme autoon ja hurautimme jatkamaan iltaa idylliseen Koskenrantaan. Baronan nuorisokaarti oli järjestänyt Grill 'n' Company - illan, missä saimme kuulla kymmenen aivan loistavaa pitchausta Barona Groupin yhteisön eri toimijoilta. Jos päivällä olin saanut tutustua ihmisiin, illalla pääsin kuulemaan mitä kaikkea konsernin sisällä tehtiin.

Parhaan pitchauksen voitti Forenomin toimitusjohtaja Johannes Kangas. Hänen esitys sisälsi kiteytettyä asiaa tarinankerronnallisessa muodossa. Johannes aloitti esityksen runoillen ja laulaen, mutta mitäpä muuta kanttorikoulun käyneeltä voitiin odottaa? Se jos mikä villitsi Baronan sisäisen raadin sekä yleisön. Toiseksi tullut Jelpp - palvelun edustaja Tuomas Haapsaari ei paljoa Johannekselle hävinnyt. Tuomaksen esityksestä jäi mieleen sen energisyys, luontevuus ja todella selkeät slidet. Kolmanneksi suoriutui Uramuuntaja Oy ja Jaana Hyrkäs. Raati ja yleisö arvostivat Jaanan reippautta ja uran muuntajan otetta esiintyessä. Kaiken kaikkiaan myös tuomaristolle täytyy jakaa arvostusta. Raati ei sortunut jakamaan uneliaita latteuksia, vaan jokainen esitys sai kriittisen, mutta rehellisen mielipiteen. Raati oli rakennettu oivallisesti, nuoresta vanhempaan tuomariin.

Barona Group Superbuukkipäivä, Koskenranta

Mitä jäi ns. näppiin?

Superbuukkipäivän yhteenvetona todettakoon, että Baronassa vallitseva vapauttamisen kulttuuri paistoi kaikessa mitä päivässä tapahtui. Jokainen "soturi" laittoi lusikkansa soppaan ja siitä yhteistyöstä saimme aikaan huikean spektaakkelin. Esimerkiksi kuumottavien pitchauksien myötä, jokainen uskalsi tarttua haasteeseen, mikä saattoi tuntua alkujaan hyvin kuumottavalta. Mielestäni juuri oman yhteisön edessä vedetty show vetää esiintyjän ihon kananlihalle. Uskon näiden pitchauksien satavan takaisin esiintyjien laariin hyvin pian. Inhimillinen pääoma onkin Baronan yhteisön tärkein aineeton resurssi ja sen huolehtimisesta tämäkin superbuukkipäivä piti osaltaan huolen. Niin tosiaan vielä se; päivän antina yhteensä 1133 buukattua tapaamista.

Pst. Loppuun sopii hauska tarina Barona nimen synnystä kun sitä kysyttiin tänään konsernin perehdyttämistilaisuudessa. Toimitusjohtaja Markus Oksan mukaan Baronan syntyaikoina Suomessa vaikutti sellaisia yrityksiä kuin Sonera, Merita ja Burana. Tämän jälkeen joukkoon liittyi Barona. 


SUPERBOOKKAUS

On baronalainen myynnin perinne, jossa kaikki myyjät kokoontuvat kolmen kuukauden välein saman katon alle täyttämään seuraavien viikkojen asiakastapaamiskalenterit. Aikojen alussa päivissä tehtiin puhdasta kylmäkontaktointia ja varattiin asiakaskäyntejä. Tapahtuma on kehittynyt aikojen myötä ja nykyisin päivään osallistuu myös Baronan rekrytointi. Tapahtumassa tarjotaan kiinnostavia koulutuksia sekä sisältöjä, jotka tukevat liiketoimintojen välistä ristiinmyytiä.

 

Aiheet: TyöhyvinvointiMyynti