Barona mukana Osuuskauppa KPO:n HR-kumppanina - haastattelussa henkilöstöjohtaja Leif Lindberg

KPO-s-ryhma (1)

Osuuskauppa KPO:n henkilöstöjohtaja Leif Lindberg kertoo KPO:n haluavan tarjota paikallisen kesätyökokemuksen niin isommilla kuin pienemmillä paikkakunnilla.  S-ryhmä on mukana jälleen kerran Vastuullinen Kesäduuni -kampanjassa ja pelkästään Osuuskauppa KPO:n alueella työllistetään yhdessä Baronan kanssa 500 kesätyöntekijää tulevana kesänä. Mitä kesätyöläisten työllistäminen vaatii S-ryhmältä ja Baronalta, entä millaiseksi Leif kokee kesätyöläisten roolin S-ryhmän mittakaavassa?

Kuva: Lari Lappalainen / S-ryhmä

Osuuskauppa KPO:n ja Baronan yhtenä yhteistyön tavoitteena on vahvistaa S-ryhmän asemaa muuttuvassa kaupan ympäristössä, etenkin työntekijäsaatavuuden varmistamisen kannalta. Osuuskauppa KPO:n toimialueella asuu 300 000 ihmistä, ja sen isoin kaupunki on yliopistokaupunki Vaasa. Osuuskauppa KPO saa esimerkiksi Vaasan alueelta hyviä työntekijöitä, ja kauttaaltaan alueen työntekijöillä on hyvä yrittämisen asenne ja sitoutuminen työhön.

Barona on hoitanut KPO:n keskitettyä rekrytointia viime syksystä lähtien. Tämän lisäksi Barona työllistää vähemmän viikkotunteja tekeviä työntekijöitä KPO:n kaupoissa. Baronan ja KPO:n yhteistyö on alkanut ravintola-toimialalta noin kolme vuotta sitten ja jatkuu kaupan lisäksi ravintoloissa myös tulevana kesänä.

 

Kesätyöntekijöiden merkitys ja rooli muuttuvassa ympäristössä

Kokonaisuudessaan KPO:n toimialueelle otetaan 400 - 500 kesätyöntekijää, joista 250 työntekijää ovat täysin uusia. Näiden lisäksi 650 14 - 18-vuotiasta nuorta pääsee kahden viikon jaksolle tekemään kesätöitä. 12 vuotta henkilöstöjohtajana KPO:ssa toiminut Leif kertoo kaupan alan olevan siinä määrin hyvissä asemissa, että se pystyy tarjoamaan nuorille kesätöitä lähtökohdista riippumatta.

"Kaupan alalla on iso diversiteetti työntekijöiden kesken ja se on hieno asia. Kokkolan Prisman kassalla on ollut henkilöitä, joihin myöhemmin olen törmännyt työterveyshoitajana ja muusikkona."

Baronan kanssa samaan konserniin kuuluva psykologitoimisto Cresco on valmentanut S-ryhmän esimiehiä uusien kesätyötekijöiden haastatteluun ja vastaanottamiseen. Tällä varmistetaan se, että jokainen esimies pystyy tarjoamaan tasalaatuisen kokemuksen kaikille aloittaville työntekijöille.

Nuoret miettivät työnantajamielikuvaa

S-ryhmällä ja etenkin KPO:ssa koetaan työnantajamielikuvan olevan tärkeää. Sitä mitataan mm. julkisten esiintymisten ja eri toimenpiteiden kautta. KPO:n alueella on oltu mukana mm. Pohjanmaan Kauppakamarin kampanjassa "Palkkaa nuori". Myös oppilaitosyhteistyön merkitys korostuu työntekijöiden rekrytoinnissa ja siitä Leif kiitteleekin alueen korkeakouluja. 

"Meidän pitää löytää aikaa ja resursseja oppilaitosyhteistyölle. Siellä tehdään valintoja tulevaisuuden työelämään ja on ehdottoman hyvä, että uudistunut ammatillinen koulutus lisää koulun puolelta yhteydenottoja. Yhteistyötä halutaan molemminpuolin."

Omassa työssään henkilöstöjohtajana Leif joutuu miettimään paljon henkilöstön osaamista. Työntekijät osaavat vaatia työnantajiltaan uusia urapolkuja ja heillä on rohkeus puuttua eri asioihin ja kehittää niitä. Baronan tahtotilana onkin asiakkuusjohtaja Mika Romusen mielestä auttaa S-ryhmän esimiehiä heidän kiireellisessä arjessaan. Laaja yhteistyö kiteytyy sen tuomiin rahallisiin ja ajallisiin säästöihin. 

Merkittävinä työmarkkinatoimijoina S-ryhmällä, Elolla ja Baronalla on mahdollisuus vaikuttaa laajasti nuorille muodostuvaan kokemukseen työelämästä, sekä työssä jaksamiseen ja työkykyisyyteen pitkällä tähtäimellä - katso B-Talk: Nuori Mieli Työssä.

Nuori_mieli_työssä

 

Aiheet: TyöntekijäTyöyhteisötAjankohtaista

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

Nuori_mieli_työssä