Apu voi löytyä alustapalvelusta, kun työntekijä tarvitaan äkkiä

Apu voi löytyä alustapalvelusta, kun työntekijä tarvitaan äkkiä

Internetyhteys katkeaa juuri kun olet painamassa sähköpostin send-nappulaa lähettääksesi asiakkaalle tärkeän tarjouksen. Voimme varmasti kaikki tuntea sen ärsytyksen määrän, kun näin käy. Etenkin jos korjaaminen kestää yli puoli tuntia ja tiedät vastapuolen odottavan tarjousta sähköpostin toisessa päässä.

Kuvittelisi, että internetyhteyden korjaaminen olisi nykypäivänä nopea juttu, mutta ihan näin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole. IT-tuen puolella tämä merkitsee yllättävää kriisitilannetta, jossa ongelman paikallistamiseen ja korjaamiseen tarvitaan useita, eri osaamistaustan omaavia henkilöitä. Henkilöitä, jotka vastaanottavat ja käsittelevät korjauspyynnöt ja reklamaatiot, selvittävät mistä vika on lähtöisin ja lopulta myös korjaavat sen.

 

IT-tuessa tasapainoillaan asiakaskokemuksen ja kannattavuuden välillä

Äskeinen kuvaus on äärimäinen esimerkki IT-tuen työn luonteesta, mutta tasaista työ ei ole muutenkaan. Työpyyntöjen määrät vaihtelevat kuukausi- ja viikkotasolla merkittävästi. Maanantaisin työpyyntöjä satelee reilusti siinä missä loppuviikkoa kohden määrä vähenee ja ongelmien korjauspyynnöt jätetään suosiolla alkuviikkoon.

Tällaisessa vaihtelevan kysynnän työssä yksi suurimmista haasteista onkin optimaalisen työntekijämäärän arvioiminen ja ylläpitäminen. Mikäli halutaan varautua kaikkeen ja varmistaa, että asiakkaat saavat apua nopeasti ja pysyvät tyytyväisinä, täytyisi tuki ylimiehittää reilusti. Toisin sanoen jopa kymmeniä työntekijöitä olisi toimettomina odottamassa seuraavaa työpyyntöä tai yllä mainittua kriisitilannetta.

Mikäli pyritään optimoimaan kustannuksia, ollaan tilanteessa, jossa asiakkaat joutuvat ongelman sattuessa odottamaan apua useita tunteja, pahimmassa tapauksessa päiviä. Voi vain arvata, minkälaisen kasan tyytymättömiä asiakkaita tällä toiminnalla saa, etenkin jos sähköpostissa kuumottaa se tärkeä tarjous.

 

Alustapalvelu yhdistää yrityksen ja osaajayhteisön

Onneksi teknologia tuo helpotusta myös IT-tuen resursointihaasteeseen. Oman yrityksen palveluksessa kannattaa ehdottomasti pitää riittävä määrä henkilöitä, joilla on kykyä ratkaista monipuolisesti jokapäiväisiä työpyyntöjä ja jotka omaavat timanttiset asiakaspalvelutaidot ja näin olleen rakentavat yrityksen asiakaskokemusta arjessa.

Puuttuvien osaajien täydentämiseen on paljon vaihtoehtoja, joista kovaa vauhtia yleistyvät alustapalvelut ovat yksi nopea vaihtoehto. Meillä lähituen resursointia helpottamaan on kehitetty Jelpster-alustapalvelu, joka tuo erityisesti it-tuen osaamiseen erikoistuneen osaajayhteisön yrityksen saataville helposti käytettävällä applikaatiolla.

Alustapalvelut tukevat myös työelämän trendien viitoittamaa suuntaa, jossa työhön kaivataan yhä enenevissä määrin joustoa. Työntekijöillä on mahdollisuus valita työt alustan kautta tarjolla olevista vaihtoehdoista juuri silloin kuin se heille parhaiten soveltuu.

 

"Alusta tuo myös turvaa ja vakautta työntekijöiden arkeen."

 

Kun osaajayhteisö on valjastettu useiden yritysten yhteiskäyttöön, on työntekijöille mahdollista tarjota useampia työtunteja viikossa.

Yritys puolestaan pystyy nopeasti laittamaan työpyynnön alustan kautta koko osaajayhteisölle tai sieltä valikoiduille, parhaiten tehtävään soveltuville henkilöille. Applikaatiosta näkee suoraan minkälaista osaamista henkilöillä on ja onko heillä esimerkiksi autoa käytössä, mikäli työ vaatii liikkumista eri pisteiden välillä. Vastaukset saa nopeasti, koska ei tarvitse soitella henkilöitä yksitellen läpi ja tarvittaessa pystyy myös seuraamaan työn etenemistä. Aikaa säästyy ja samalla asiakaskokemus säilyy hyvänä, kun asiakkaille voidaan reaaliaikaisesti kertoa mikä on tukipyynnön tilanne.

Tulevaisuudessa on siis mahdollista parantaa paitsi asiakkaan, myös työntekijän kokemusta – kumpaakaan ei kannata unohtaa. 

 

Yrityksen digitaalisen kyvykkyyden rakentaminen vaatii uudenlaista osaamista sekä vahvaa muutosjohtamista. Johtajan opas yrityksen digitaaliseen transformaatioon tarjoaa paljon konkreettisia vinkkejä ja näkemyksiä siihen, miten onnistut uudistamaan organisaatiotasi.   

New call-to-action

Aiheet: RekrytointiTulevaisuuden työIT

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

Ilmoittaudu-webinaariin-palkkauksen-digitalisaatio-barona