Onnistuneet rekrytoinnit vaativat paikallista tuntemusta: "Jokaisella alueella on omat vivahteensa"

 barona_b2b_myynti-ja-kauppa_alueellinen-kasvu

Valtakunnallisesti ja alueellisesti toimivien yritysten haasteena on hyvien työntekijöiden löytäminen ja niistä kiinni pitäminen. Tämä vaatii rekrytoivalta kumppanilta vankkaa alueellista ymmärrystä ja asiakaskeskeisyyttä – volyymia unohtamatta.

Alueellisesti toimivien yritysten yksi keskeinen haaste on rekrytointi. Osaavia työntekijöitä ei välttämättä löydy, vaikka töitä kyllä riittäisi useammalle. Pienemmät yritykset eivät ole vielä tunnettuja brändejä hakijoiden silmissä, eikä hakemuksia välttämättä tule. Lisäksi moni kärvistelee sairauspoissaolojen ja koronan aiheuttamien muuttuvien tilanteiden suossa: mistä löytyisi ketterästi tuuraaja tai osa-aikainen työntekijä, kun tarve on akuutein?

- Näissä kaikissa tilanteissa alueelliset yritykset hyötyisivät suuresti laajemmin operoivasta henkilöstöalan kumppanista. Valtakunnallinen verkosto, paikalliset kontaktit ja työntekijäpoolit ovat isona apuna, kun etsitään monipuolisempaa työntekijätarjontaa, Palvelujohtaja Heidi Hellsten Baronalta kuvailee.

hakijapoolit ja verkostot tuovat työntekijät alueille

Kuulostaa hyvältä, mutta mistä alueellinen yritys voi oikeasti tietää, että lyöttäytymällä yhteen henkilöstöpalveluja tarjoavan tahon kanssa rahoille oikeasti saa vastinetta, hyviä rekrytointeja - ja kasvua ja menestystä? Baronan Myyntijohtaja Jussi Rissasen mukaan avain on asiakaskeskeisessä hoitomalliajattelussa, joka takaa sen, ettei paikallisväri unohdu. Paikallistuntemus kun on oleellista alueellisissa rekrytoinneissa.

- Jokaisen paikkakunnan rekrytoija tuntee oman alueensa erityisvivahteensa. Hakijamarkkinointia voidaan tehdä kovalla volyymilla valtakunnallisesti, mutta lisätä sinne paikkakuntakohtaisia, heidän aluettaan kuvaavia, ainutlaatuisia elementtejä.

Toinen tärkeä osa-alue on riittävä täyttöaste. Varsinkin koronakriisin tiimellyksessä tuuraajia ja viime hetken paikkaajia voi olla haastavaa itse löytää.

- Valtakunnallisen toimijan etu on myös siinä, että pystymme hakijapooliemme ja verkostojemme avulla takaamaan kiitettävän täyttöasteen jokaisella paikkakunnalla. Isoille ja pienille asiakkaille.

työntekijäkulut kuriin ulkoistamalla - vai sittenkin totaalista riistoa?

Onnistunut rekrytointi on vain asian yksi puoli. Toinen kysymys on, kannattaako alueellisten toimijoiden pitää työntekijät omilla listoillaan - osa-aikaiset ja erityisesti 0-15 h /vko sopimuksilla työskentelevät työntekijät. Heidi Hellsten haluaa haastaa ajatuksen. Aina itse tehty ei ole välttämättä halvin ja ulkoistamalla voi oikeasti tuoda kannattavuutta tekemiseen. 

- Kannattaako pieniä tunteja tekevät pitää omilla palkkalistoilla? Hintalappu voi oikeasti yllättää. Siksi kannustan miettimään, voisiko rekrytoinnin lisäksi myös työntekijöiden työsuhteita ulkoistaa - ja sitä kautta saada resurseja muuhun tekemiseen? Hellsten kysyy.

Hellstenin mukaan yrittäjät ja yritykset voivat luonnollisesti kokea,  että haluavat pitää huolta omista hyvistä työntekijöistään - ja tästä johtuen saattavat jopa vierastaa ajatusta, että joku muu hallinnoisi työntekijöitä. Hellsten kuitenkin huomauttaa, että asia ei ole näin yksioikoinen.

Ulkoistamalla yritys saa parhaimmassa tapauksessa sitoutettua paremmin omat valmiit osaajansa, isomman ja monipuolisemman rekrytointityöntekijäpoolin käyttöönsä sekä apuja nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Osa-aikatyöläiset hyötyvät puolestaan Baronan tarjoamista tuntityömahdollisuuksista ja eduista.

- Barona toimii vastuullisesti ja huolehtii työntekijöistä ja heidän urapoluistaan, se on selvää, Hellsten linjaa.

Aiheet: b2bTyöelämäasiantuntijapalvelutKauppa

Uusimmat kirjoitukset

Aihealueet

Toimialat

New call-to-action