Rekrytoinnin digitalisaatio – vaiko sittenkään?

Rekrytoinnin digitalisaatio.jpg

"Työ on murroksessa. Rutiinityö automatisoituu, jäljelle jäävät työtehtävät asiantuntijoituvat, tarvitaan erityisosaajia. Osaamisen hankinta on vaikeaa. Miten löydämme osaajat tulevaisuudessa, kun se ei nytkään ole helppoa?" Tuttu tarina, eikö vain. Et ole aiheen äärellä yksin, sillä keskustelen tästä päivittäin tavatessani asiakkaitani. Leikitäänpä hetki ajatuksella, minkälainen on tulevaisuuden erityisosaaja ja miten hänet voi löytää.

Digisankari, tulevaisuuden kultakimpale

Digitalisaatio muuttaa liiketoimintaprosesseja ja tehostaa vanhoja. Toimitaan ketterästi ja vältetään siiloutumista, mikä puolestaan tuo muutospaineita perinteisiin tehtäviin. Moni työtehtävä on jo nyt muuttunut ja sulautunut toiseen. IT-skenessä esimerkkinä Fullstack-kehitys, jossa kapeamman fokuksen koodarista on muotoutunut useita ohjelmistokehityksen osa-alueita taitava moniottelija. Tulevaisuudessa – ellei jopa nykyäänkin – Fullstack-kehittäjä tekee töitä, joissa yhdistyvät perinteisesti erillisenä käsitetyt osa-alueet, kuten myynti, määrittely, koodaaminen, testaaminen ja projektin johtaminen. Myös koko tehtäväkenttä saattaa muuttua samaan tapaan kuin testaus ja laadunvarmistus on kehittynyt lokeromaisesta tekemisestä automatisoidumpaan suuntaan viimeisen vuosikymmenen aikana.

Sama ilmiö tulee tapahtumaan lukuisten toimistoroolien high-endissä, missä tullaan substanssiosaamisen lisäksi tarvitsemaan sekä liiketoiminnallista, myynnillistä että IT-osaamista. Väistämättä, koska asioita on tehtävä nopeammin, ketterämmin ja kustannustehokkaammin. Tulevaisuuden erityisosaaja on siis dynaaminen, monen eri tekemisen yhtälö, josta käyttäkäämme tässä vaikkapa nimeä digisankari.

 

Botti, tekoäly ja virtuaalitodellisuus – rekrytointia bittiavaruudessa

Voisiko digisankarin metsästystä sitten tehostaa tai jopa täysin digitalisoida? Kiitos digitalisaation ja teknologian tuomien mahdollisuuksien, tämähän periaatteessa voisi olla jopa mahdollista. Monet rekrytointijärjestelmätoimittajat saattavat jopa liputtaa tämän puolesta. Mietitäänpä, minkälainen rekrytointiprosessi käytännössä voisi olla.

Rekrytoijan apuna toimisi botti, tekoäly ja tapaamiset sekä itse työ voitaisiin tehdä virtuaalitodellisuudessa.

Botti käyttäisi liidigeneroinnin analytiikkaa digisankarin paikantamisessa erilaisista sähköisistä kanavista, appseista, softista, portaaleista, ryhmistä ja yhteisöistä. Välittömästi kun botti bongaisi digisankarin, joka bottia avustavan ihmisten mediakäyttäytymisen analysointiin perustuvan tekoälyn mukaan olisi todennäköisesti vaihtamassa työpaikkaa, automatisoitu buukkausjärjestelmä sopisi digisankarille henkilökohtaisen tapaamisen rekrytoijan kanssa. Digisankari haluaisi ehdottomasti tulla tähän tapaamiseen, sillä jokainen tapaaminen kerryttäisi hänen henkilökohtaisia arvopisteitään, joilla hän saisi jatkuvaa alennusta käyttämänsä liikkumispalvelun kuukausimaksusta. Koska digisankari haluaisi keskustella täysin häiriöttä ja toisten ihmisten ulottumattomissa, hän tapaisi rekrytoijan virtuaalitodellisuudessa. Tavattuaan rekrytoijan ja päätettyään ottaa vastaan tarjotun tehtävän digisankari suosittelisi työpaikkaa kaverilleen ansaiten samalla lisää henkilökohtaisia arvopisteitä. Uudessa työpaikassaan digisankari työskentelisi virtuaalitodellisuudessa sijaitsevalla toimistolla, jolloin hän voi reppumatkailla Aasiassa ja viettää talven Espanjan aurinkorannikolla tehden kuitenkin edelleen töitä. Tätä mahdollisuutta digisankari ei taatusti haluaisi jättää käyttämättä.

 

Teknologian avustuksella, ihmiseltä ihmiselle

Teknologiakehitys mahdollistaa värikkäämmänkin visioinnin tulevasta ja teknisesti edellä kuvattu skenaario olisi jo nyt pitkälti mahdollista toteuttaa. Ihmisten väliset, merkitykselliset asiat – joista rekrytointikohtaaminen on esimerkki – ovatko ne kuitenkaan täysin automatisoitavissa? Väitän, ettei.

Olin vastikään kahvilla ystävättäreni kanssa, joka kertoi osallistuneensa rekrytointiprosessiin erään rekrytointitoimiston kautta ja käyneensä haastattelussa myös loppuasiakkaalla. Hakeminen oli sujuvaa, haastattelut olivat menneet hyvin ja ystävättäreni kehuikin rekrytoijaa kovasti kertoen olevansa prosessiin erittäin tyytyväinen. Tiedättekö miksi? Ei siksi, että hän olisi jo allekirjoittanut sopimuksen, vaan koska rekrytoija loi kontaktin, kommunikoi, oli yhteydessä säännöllisesti, selvitti, välitti, tsemppasi, kohtasi hakijan ihmisenä – ja halusi aidosti auttaa. Olipa teknologia miten kehittynyttä tahansa ja voidaanpa sillä tukea minkälaista tekemistä tahansa, joissakin prosesseissa, kuten rekrytoinnissa, inhimillisyys, kohtaaminen, auttamisen halu ja hyvän kokemuksen luominen ovat avainasemassa. Niin kauan kuin järjestelmä, botti tai tekoäly eivät pysty näitä tuottamaan, luota ihmiseen.

Oletteko digitalisoimassa liiketoimintaanne? Lataa suosittu opas yrityksen digitaaliseen transformaatioon!

 Johtajan opas yrityksen digitaaliseen transformaatioon

Ihmiset luovat innovaatioita, kehittävät teknologiaa ja tekevät tulevaisuuden. Barona mahdollistaa kasvun, digitalisaation ja tulevat menestystarinat. Olivatpa tarvitsemasi tekijät digisankareita, Fullstack-kehittäjiä tai mitä tahansa, me autamme niiden hankinnassa.

 

Aiheet: RekrytointiIT